NOS NieuwsAangepast

Niet zomaar streep door kerstpakket

Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

Crisis of niet, bedrijven denken wel twee keer na voordat ze een streep zetten door het kerstpakket.

De makers van deze eindejaarscadeaus verwachten, net als vorig jaar, zo'n 4,5 miljoen pakketten te verkopen. Meer dan ooit zullen de dozen gevuld zijn met 'alledaags' eten en drinken als koffie, wijn, chips, ragout en chocolade. Gemiddeld ligt de waarde tussen 35 en 40 euro.

Failliet

"Het kerstpakket heeft een zeer hoge emotionele waarde. En werkgevers beperken eerder het budget dan het pakket geheel te schrappen", zegt woordvoerder Wilco Jansen van groothandel Sligro. Het bedrijf verwacht dit jaar, net als in 2011, ruim 1 miljoen pakketten te verkopen. "De gemiddelde waarde zien we wel iets dalen."

Marktleider is Makro-dochter ICN met een omzet van 1,4 miljoen feestpakketten.

Feyenpak, dat circa 250.000 eindejaarspakketten verzorgt, ziet wel degelijk een dalende trend. "In 2011 verkochten we meer pakketten. Bedrijven gaan failliet en mensen worden ontslagen", zegt directeur Ivo Feyen. "De budgetten zie ik dalen of er worden Iris-cheques gegeven of giftcards van warenhuizen."

Erg dom

Econoom Wilfred Dolfsma van de Rijksuniversiteit Groningen vindt dat juist in deze economisch zware tijden waardering op zijn plaats is. Hij wijst erop dat werknemers vaak gedwongen worden overuren te maken en extra projecten te doen.

"Werknemers zijn veel waard, veel meer dan die 35 euro voor een kerstpakket. Dus het schrappen van zo'n cadeautje is erg dom, een slecht signaal naar je medewerkers."

Een baas die het afdoet met een cadeaucheque, laat volgens Dolfsma wel erg blijken ongeïnteresseerd te zijn. "Dan maak je je er wel erg makkelijk van af."

Schapenwol

De populairste artikelen dit jaar in het kerstpakket bij Sligro zijn slagroom, wijn, vruchtensappen, chips/pinda's, spekjes/marshmallows, beschuit, limonadesiroop, ragout/ragoutbakjes, roomboter en thee.

Smeerkaas, pesto, tapenade, wijn en toast zijn de populairste food-artikelen bij Makro. Bij non-food zijn dat een 'stapelbare pot van glas', een plaid met schapenwol, theelichten/theelichthouders, een pastaset met borden en pannenkoekborden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl