Postbezorging kerstkaarten 'lastig'
Postbezorger PostNL gaat een "lastige kerst- en nieuwjaarsperiode tegemoet." Dat heeft financieel topman Jan Bos in het NOS Radio 1 Journaal gezegd.
Volgens PostNL is de postbezorging begin volgend jaar pas weer op het vereiste niveau. Eerder dit jaar waren er veel problemen met de bezorging door een mislukte reorganisatie.
"We gaan ons best doen om de kerstkaarten allemaal op tijd te bezorgen, maar u moet zich voorstellen dat er in een kerst- en nieuwjaarsperiode altijd veel meer post is, en dat heeft altijd wat impact op kwaliteit. Dus ook dit jaar," aldus Bos.
Op dit moment is de postbezorging volgens PostNL 'bijna' terug op niveau. Het bedrijf moet volgens de wet ervoor zorgen dat 95 procent van de post op tijd en op de juiste plek wordt bezorgd.
Reorganisatie
Dat liep het afgelopen jaar op veel plekken mis, nadat PostNL de bezorging anders had willen organiseren. Het postbedrijf wilde de posttassen van postbezorgers vullen op een beperkt aantal centrale plekken, in plaats van op heel veel kleinere locaties.
Na veel klachten werd de reorganisatie stopgezet. Eind februari volgend jaar maakt het bedrijf bekend hoe het verder moet met de bezuinigingsplannen.
Verlies
PostNL leed het afgelopen kwartaal een verlies van 161 miljoen euro, de helft minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het verlies werd vooral veroorzaakt doordat het pakket aandelen TNT Express met 180 miljoen in waarde daalde. PostNL heeft een belang van 29 procent in pakjesbedrijf TNT Express. De bedrijven werden eerder van elkaar gesplitst.
Daarnaast liep de postbezorging met 10 procent sterker terug dan verwacht, door concurrentie op de postmarkt en doordat steeds meer mensen elkaar digitaal berichten sturen in plaats van op papier.