'Stekkerhybrides' minder zuinig

Aangepast op

Door redacteur Louis Dekker

Semi-elektrische auto's blijken in de praktijk veel minder zuinig dan gedacht. Uit onderzoek van de NOS blijkt dat gebruikers van de Opel Ampera, de Chevrolet Volt en de Prius-plug-in van Toyota het voorgespiegelde extreem lage verbruik niet halen.

Op verzoek van de NOS heeft leasemaatschappij Arval een overzicht gemaakt van het brandstofverbruik van de zogeheten 'stekkerhybrides'. Ruim 60 Amperas, Volts en Priussen zijn onderzocht.

Met de drie auto's kun je extreem zuinig rijden. De fabrieksnormen zijn veelbelovend. De Toyota zou 2,2 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken, de Ampera en de Volt nóg minder: 1,6 liter. Omgerekend is dat een verbruik van 1 op 62,5. Voor het gros van de gebruikers blijkt dat niet haalbaar.

Actieradius

Gemiddeld verbruiken de auto's 80 procent meer brandstof dan hun fabrieksnorm belooft. "Ja, daar ben ik wel van geschrokken", zegt directeur Dick Bakker van Arval. "Veel mensen gebruiken de auto niet goed. Als iemand met een Ampera of een Prius-plug-in-hybride net zo veel benzine verbruikt als u met uw oude Clio, zijn we de afgelopen jaren weinig opgeschoten."

Het lukt slechts twee van de zestien onderzochte Prius-rijders een brandstofverbruik te scoren dat op of onder de norm ligt. Bij de Ampera en de Volt ligt dat op 31 procent van de deelnemers aan het onderzoek.

Leasemaatschappij Arval: "Dat Opel en Chevrolet iets beter scoren is te verklaren door de actieradius waarmee elektrisch gereden kan worden. Die is bij de Prius-plug-in circa 20 kilometeter. De Ampera en de Volt komen met volle batterijen drie keer zo ver."

Fiscale regelingen

Koploper in de ranglijst is een Ampera-rijder die een gemiddeld benzineverbruik van 7,8 liter per 100 kilometer scoort. "Dat is nog niet eens 1 op 13. Dan hoor je echt niet in zo'n auto thuis", zegt commercieel directeur Bakker van Arval.

Goede voorbeelden zijn er ook. Het braafste jongetje in de klas is een Ampera-chauffeur die een magische 0,4 scoort (1 liter per 250 kilometer) en kennelijk zowel thuis als op het werk over een eigen oplaadpaal beschikt. Bakker wijst verder op een Prius-rijder die goed zijn best doet en per 100 kilometer slechts anderhalve liter nodig heeft.

De resultaten zijn interessant omdat het aantal 'stekkerhybrides' in ons land sterk stijgt. Met dank aan de Rijksoverheid die door vriendelijke fiscale regelingen een rode loper uitlegt voor dergelijke auto's. Concreet: geen aanschafbelasting (BPM), 0 procent fiscale bijtelling en geen wegenbelasting tot 2016. Bovendien delen sommige gemeenten duizenden euro's aanschafsubsidie per auto uit.

Een investeringsaftrekpost voor bedrijven is de slagroom op de taart. Tijdschrift Autoweek rekende uit dat een zzp'er in theorie een Prius-plug-in op de kop kan tikken voor minder dan 8.000 euro. Nog geen kwart van de catalogusprijs. "Om er vervolgens privé in te rijden met 0 procent bijtelling. Tel uit je winst."

Opel ampera

Het overheidsbeleid legt Opel, Chevrolet en Toyota geen windeieren. Vooral Opel doet het goed. "We hebben al 2500 Amperas verkocht en de orderportefeuille is dik. Tel er de komende tijd maar 300 per maand bij", zegt Opel-woordvoerder Jeroen Maas.

Zustermerk Chevrolet blijft weliswaar ver achter, maar zegt de 500 ook al voorbij te zijn. De Prius-plug-in-hybride is net aan z'n opmars begonnen. Toyota-woordvoerder Guido Roozekrans: "We zijn een paar maanden bezig en liggen op schema. We denken dit jaar op 1500 uit te komen."

Arval volgt de auto's op de voet "omdat het een nieuwe ontwikkeling is en we dus nog niet echt weten hoe mensen deze auto's gebruiken", zegt Bakker. "Ik denk dat werkgevers het ook willen weten, want zij betalen de rekening als een werknemer er met de pet naar gooit."

De auto's in het Arval-onderzoek kosten gemiddeld 73 euro per maand meer dan begroot. "Het komt af en toe al voor dat een werkgever dat doorbelast aan de werknemer. Die kant zal het opgaan in een tijd dat bedrijven de tering naar de nering moeten zetten," aldus Bakker.