NOS NieuwsAangepast

Rechtszaak Costa Concordia begint

Door correspondent Rop Zoutberg

In Italië begint vandaag het proces tegen de bemanning van de Costa Concordia. Dat luxe cruiseschip verongelukte in januari na een rampzalige manoeuvre op korte afstand van het Toscaanse eilandje Giglio. 32 passagiers kwamen om het leven toen het schip slagzij maakte. Twee lichamen zijn nog altijd niet geborgen.

Zeven mensen staan voor de tragedie terecht: de 52-jarige kapitein Francesco Schettino, een tweede commandant, twee officieren en nog drie verantwoordelijken van reder Costa Crociere. De eis tegen Schettino moet nog worden geformuleerd. Hij wordt verdacht van meervoudige dood door schuld, nalatigheid en het voortijdig verlaten van het schip.

Hem wordt ook aangerekend dat het zeker een uur duurde voordat er een noodoproep naar de kustwacht ging. De kapitein werd op de avond van de ramp door de kustwacht gesommeerd terug te keren naar zijn schip omdat daar nog altijd passagiers probeerden weg te komen.

Weer in dienst

In een interview met het commerciële Italiaanse televisiestation Canale5 zei Schettino dat hij het zinken van de Costa Concordia heeft voorkomen door op het laatste moment nog orders voor een corrigerende koers te gegeven.

Afgelopen week werd bekend dat de kapitein zijn ontslag bij reder Costa Crociere juridisch aanvecht en wil dat het bedrijf hem weer in dienst neemt. "Kapitein Schettino heeft net als iedere andere werknemer ter wereld het recht om zijn ontslag aan te vechten", zegt zijn advocaat.

Zeevaarders van het jaar

De bemanning van de Costa Concordia werd door een vakblad verrassend uitgeroepen tot zeevaarders van het jaar. Volgens het blad Lloyd's List is het aan de kwaliteiten van de bemanning te danken dat er bij de ramp niet meer doden zijn gevallen. "Ze lieten onvervalste voorbeelden van moed en professionaliteit zien", zo beargumenteert het blad de uitverkiezing.

"Het ongeluk met de Costa Concordia heeft aangetoond dat de veiligheidsmaatregelen werken. Door een menselijke fout zijn het schip en de passagiers in gevaar gebracht, maar toch zijn er, hoe vervelend ook voor de mensen zelf, op een totaal van 4200 opvarenden maar 32 doden gevallen. De ramp had veel groter kunnen uitpakken", meent Massimo Canepa, die voor een verzekeringsmaatschappij scheepsrampen analyseert.

Canepa wijst erop dat cruiseschepen steeds groter worden. "Het is goedkoper om één schip te bouwen voor 6000 passagiers dan twee voor 3000." De veiligheidsmaatregelen worden wel degelijk beter, zegt Canepa, "maar dat neemt niet weg dat er met meer passagiers ook een grotere kans is op paniek. Dan wordt het lastig in geval van nood een evacuatie te organiseren".

Booming business

De cruisebranche in Europa is in vijf jaar in omvang tijd verdubbeld. In 2006 maakten 3,4 miljoen mensen een cruise en in 2011 waren dat er ruim 6 miljoen. Ook het aantal werknemers is verdubbeld tot inmiddels 312.000.

Costa Crociere is de grootste reder met zo'n 24.000 werknemers. Het bedrijf heeft ondanks twee recente ongelukken (het aan de grond lopen van de Costa Concordia en een brand op de Costa Allegra bij de Seychellen) zijn boekingen zien oplopen met 28 procent.

Uitstel

Voor de eerste fase van het proces in de Costa Concordia-zaak is een week uitgetrokken. De rechtszaak zou deze zomer al beginnen, maar werd uitgesteld omdat technici meer tijd nodig hadden om de zwarte doos van het cruiseschip te analyseren.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl