Design met een knipoog

Door correspondent Marieke de Vries

Peking staat deze week, tijdens de nationale herfstvakantie, in het teken van Design tijdens de Beijing Design Week. Door de hele stad zijn tentoonstellingen, workshops en shows te bezoeken.

China wil niet meer bekend staan als de fabriek van de wereld waar alleen gekopieerde producten vandaan komen en dus investeert de hoofdstad in de promotie van originele ontwerpers.

Humor

Verreweg het populairst zijn de Nederlandse ontwerpers, internationaal beter bekend als Dutch Design. "Wij houden van de pragmatische aanpak van de Nederlanders, van de 'can do' mentaliteit", zegt Aric Chen, de creative director van de Beijing Design Week.

"Nederlanders vinden nieuwe objecten uit, omdat ze ze als het ware herzien. Dat is een gave. Dat, en de verhalen die er uit spreken. Het zijn vaak verhalen met een knipoog. Er zit veel humor in Dutch Design, daar zijn Chinezen gek op."

Een jonge Nederlandse ontwerper die deze week in Peking zijn 3D-lampen exposeert, is Dirk van der Kooij. "Wij hebben een vrije manier van denken, dat kennen ze hier nog niet zo. Ik merkte het ook toen we mijn lampen op wilden hangen voor de expositie. Bij bijna iedere beslissing moest de baas erbij gehaald worden. Zelf nadenken zit er niet bij. Terwijl dat natuurlijk essentieel is bij het bedenken en ontwerpen van iets nieuws."

Sociale woningbouw

Een bijzonder project dat deze week op het gebied van architectuur te zien is, is "Housing with a mission" over sociale woningbouw. Nederlandse en Chinese architecten werkten samen om een nieuw soort woning te ontwerpen voor arme jonge, net afgestudeerde starters op de Chinese woningmarkt.

Nu wonen ze in kleine hokjes op elkaar, omdat China nog geen sociale woningbouw kent. Maar door de kennis van de Nederlandse architecten op het gebied van sociale woningbouw te bundelen met de praktische kennis van de Chinese architecten is er een plan ontworpen dat voor niet te veel geld nu ook echt ontwikkeld zal worden in Peking.

"Dit laat zien hoe iets dat als een cultureel project begon nu de levens van honderden jonge Chinezen gaat veranderen", zegt Ole Bouman, directeur van het Nederlands Architectuur Instituut (NAI). En in een enorme markt, want de komende 5 jaar zullen er 10 miljoen sociale woningen in China gebouwd worden.

Moeilijke markt

Maar de Chinese markt is geen eenvoudige markt voor ontwerpers om binnen te komen. Ook daar is een tentoonstelling over te zien deze week: UnMade in China, over projecten die het niet haalden.

Architecten uit de hele wereld, onder wie vier Nederlandse, vertellen hun verhaal, vaak met veel overeenkomsten. Over hoe ze een telefoontje kregen met de vraag of ze een excentriek gebouw wilden ontwerpen, hoe ze het mochten 'pitchen', om later steeds minder telefoontjes te krijgen en uiteindelijk niets meer te horen.

Om Nederlandse ontwerpers beter te begeleiden en te promoten in China, India, Duitsland en Turkije is het vierjarige Dutch Design Fashion Architecture (DutchDFA) programma opgezet door drie ministeries: Economische en Buitenlandse Zaken en Onderwijs.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl