'Swing state' Colorado vol reclame
Ruim een maand voor de presidentsverkiezingen en de bewoners van de zogeheten 'swing states' worden nu al gek van de talloze politieke boodschappen. Via de post, de telefoon maar vooral via televisiespotjes; er is geen ontkomen meer aan. In Denver, de hoofdstad van de belangrijke 'swing state' Colorado, kunnen ze erover meepraten. Vorige week dinsdag werden hier op de plaatselijke televisiezender KUSA maar liefst 93 politieke televisiespotjes van Obama en Romney uitgezonden.
Een verslag van Jacqueline Eckmann
De straten van Lakewood, een voorstad van Denver, ogen niet bijzonder. Een typische suburb; keurig onderhouden huizen, inclusief garage en oprijlaan. Hier en daar zie je een campagnebord in de tuin, maar meestal zijn dit steunbetuigingen voor plaatselijke politici. Niets wijst erop dat deze buurt een belangrijk slagveld is voor de campagneteams van Romney en Obama.
Overdaad
De bewoners weten wel beter. Margareth Greivel wordt er zo langzamerhand gek van. De 'robocalls' komen vaak in de namiddag als ze staat te koken. De gepensioneerde lerares maatschappijleer staat geregistreerd bij de Democratische partij. De telefoontjes komen dan meestal van Democratische vrijwilligers die haar verzoeken vooral te gaan stemmen. Ook wordt er zo'n twee keer per dag gebeld door een peilingsbureau. Margaret doet er iedere keer braaf aan mee, omdat ze peilingen belangrijk vindt, maar haar man neemt al niet eens meer op als hij het nummer niet herkent.
Verder komen er bijna iedere dag mensen aan de deur. Vrijwilligers van haar partij. Weer met het verzoek een stem uit te brengen. Televisie kijkt ze meestal in haar keuken. Maar dat is in deze tijd bijna geen doen meer. Tijdens ons gesprek komen er weer een aantal spotjes voorbij. Onder andere van een joggende vrouw achter de kinderwagen. Ze geeft ons een opsomming van de beloftes van president Obama en vertelt dat geen daarvan is uitgekomen. Een spotje van het Romney-team, dat is duidelijk.
Elke stem telt
"Ik kijk tegenwoordig alleen nog maar met de afstandbediening in de hand. Zodat ik het geluid uit kan zetten zodra er weer een campagnespotje voorbij komt", aldus Margaret. Zo'n vijftien van dit soort televisieboodschappen telde ze laatst. Binnen een uur. "Er klopt vaak niets van wat er in de spotjes wordt beweerd. Dan moet ik vervolgens van de 'fact checker' op het nieuws horen hoe het wel in elkaar zit," zegt Margaret verontwaardigd.
Ook deze reclameboodschappen van het Obama- en Romney-kamp, die in verschillende 'swing states' worden uitgezonden, ziet Margaret regelmatig voorbij komen. Obama's 'Get Real' advertentie en het 'Romney plan'. Lakewood heeft een gemengde kiezersbevolking. Vroeger was het hier voornamelijk Republikeins, maar nu zijn de stemmen verdeeld. En veel bewoners hebben hun definitieve keus nog niet gemaakt. Dat laatste gaat op voor heel Colorado. Waar iedere stem nu telt. En dat weten ze ook bij de campagnebureaus. Volgens dit artikel in de Denver Post is er in bijna een maand 24 miljoen dollar uitgegeven aan 23.000 campagnespotjes.
Zonde van het geld
De oud-onderwijzeres vindt het vooral zonde van al dat geld dat er in de reclames wordt gestoken. "Geld dat aan nuttige zaken besteed had kunnen worden, zoals onderwijs en gezondheidszorg." Ze kan zich voorstellen dat mensen op deze manier een afkeer krijgen van politiek.
Twee van haar dochters wonen buiten Colorado. De een woont in Californie, waar de Democraten een meerderheid hebben. De ander woont in Nebraska, een Republikeinse staat. "Daar zijn nauwelijks reclamespotjes te zien. Die staten zijn al beslist en dat is voor de partijen de moeite niet. Een wereld van verschil. "Over vier jaar tijdens de volgende verkiezingen", grapt Margaret "zorg ik dat ik weg ben. Dan ga ik op vakantie naar Canada of Costa Rica. In ieder geval heel ver weg."