Steeds meer NL zwartelijst-piloten

Aangepast op

Door redacteur René van der Heijden

Steeds meer in Nederland afgestudeerde piloten gaan aan het werk bij maatschappijen die op de zogenoemde zwarte lijst van de EU staan. Dat is een lijst met luchtvaartmaatschappijen die niet in de Europese Unie mogen vliegen omdat ze niet voldoen aan onder meer veiligheidsvoorschriften.

Uit een rondgang van de NOS langs de Nederlandse vliegscholen blijkt dat er nu al ten minste vijftig piloten voor zwartelijstmaatschappijen werken. Niet alle scholen willen volledige openheid van zaken geven.

Schuld

Het is voor piloten nagenoeg onmogelijk om een baan bij een Nederlandse maatschappij te vinden. Volgens pilotenvakbond VNV zitten er nu ongeveer 1000 piloten in Nederland zonder baan.

Jonge werkloze piloten hebben een groot probleem. Gemiddeld hebben leerlingen na hun opleiding een schuld van ongeveer 150.000 euro.

Een van de Nederlandse vliegscholen, Stella Aviation Academy in Teuge, heeft een overeenkomst met één van de maatschappijen op de zwarte lijst: Lion Air in Indonesië. Dertig studenten van Stella zijn inmiddels in Indonesië aan het werk.

Daarnaast is Stella recentelijk ook een overeenkomst aangegaan met het eveneens Indonesische Sriwijaya om hun piloten daar geplaatst te kunnen krijgen. Ook Sriwijaya staat op de zwarte lijst van de Europese Unie.

Kwaliteit

Volgens Evert-Jan Hilgeman van Stella Aviation is de vraag naar piloten internationaal nog steeds heel groot. "Je moet niet alleen kijken naar de Nederlandse markt of de omringende landen maar ook ver daarbuiten."

Stella levert ook instructeurs om de opleidingen in Indonesië te verbeteren. "Wij willen graag met onze Nederlandse kwaliteit, de kwaliteit van het opleiden, die luchtvaartmaatschappij helpen op een hoger plan te komen."

Lion Air heeft grootse plannen. Het bedrijf heeft recentelijk een megaorder geplaatst bij Boeing ter waarde van 17,4 miljard euro.

Witte vlekken

De Europese Unie besloot in 2006 tot het opstellen van een zwarte lijst van vliegbedrijven die niet veilig genoeg zijn om te landen op Europese luchthavens of zelfs maar over Europees grondgebied te vliegen.

In 2007 werden alle Indonesische luchtvaartmaatschappijen op die lijst geplaatst. Twee jaar later werd Garuda Airlines, de nationale luchtvaartmaatschappij van het land, weer in Europa toegelaten.

Stella waarschuwt zijn leerlingen wel dat ze hun doen en laten goed moeten documenteren. Witte vlekken op het cv van een piloot zou kunnen leiden tot het intrekken van de luchthavenpas voor Europa en Amerika in verband met terrorisme.

Wilt u reageren op dit artikel? Mail de maker rene.van.der.heijden@nos.nl