NOS NieuwsAangepast

Problemen NS door communicatie

De problemen op het spoor zijn afgelopen winter vooral veroorzaakt door een verkeerde werkwijze van NS en ProRail. Dat blijkt uit de winteranalyse van de spoorbedrijven.

Kort na de problemen van afgelopen winter meldden NS en ProRail dat de chaos op het spoor was veroorzaakt door bevroren wissels en kapotte treinen. In het rapport staat dat het personeel dat de problemen moet oplossen slecht met elkaar communiceert, verkeerde beslissingen neemt en dat de computersystemen falen.

Probleem

Het grootste probleem zou in de bijsturing van de treinen zitten: het handmatig omleiden van vertraagde treinen. Normaal worden treinen automatisch omgeleid, maar als een trein meer dan tien minuten vertraging heeft, moeten treindienstleiders dat zelf doen. Per uur kunnen de twaalf dienstleiders maximaal zeventig treinen afhandelen. Dat is veel te weinig: per dag rijden zo'n 5200 treinen van NS.

Een probleem met een trein treft zo al snel andere treinen. Als een trein niet kan vertrekken moet een andere trein wachten voor het station. Die trein houdt vervolgens weer andere treinen op en daardoor verspreiden vertragingen zich als een olievlek over het land.

Verbeteringen

NS zegt in een reactie dat er inmiddels een nieuw computersysteem wordt getest, dat zo'n 500 treinen per uur kan bijsturen. Daarnaast willen NS en ProRail bij winterse omstandigheden eerder de dienstregeling aanpassen, zodat de situatie beter beheersbaar blijft.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl