NOS NieuwsAangepast

'Te veel winkels in Nederland'

Door verslaggever Jeroen Schutijser

Door de economische malaise piept en kraakt het in de detailhandel. Veel winkeliers kunnen de eindjes maar moeilijk aan elkaar knopen. Volgens Frank Quix, retailkenner verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, is dat ook logisch: er zijn gewoon veel te veel winkels in Nederland. Daardoor is de spoeling, zeker in deze tijd, erg dun.

"In de afgelopen 10 jaar is er een kwart aan winkelruimte bijgekomen. Terwijl de omzet in de non-food-sector maar steeg met 1 procent en er 10 procent van de omzet van winkels naar online ging. Ja, dan vraag je om problemen", zegt Quix. Er zijn volgens hem vooral te veel modezaken en woon- en elektronicawinkels. En er wordt nog steeds bijgebouwd.

Nieuwbouw

Winkelier Maarten Mulder in Nijmegen begrijpt daar niks van. "Als ik nou hier in de omgeving kijk: er zijn plannen voor een nieuw winkelcentrum in Nijmegen, in Westervoort. Regionaal is er geen enkel overleg. Iedereen zet zijn eigen plannen door. Volgens mij is het bouwen voor leegstand."

Quix denkt dat deze ondernemer gelijkt heeft. "Begrijp me goed, ik heb niks tegen nieuwbouwplannen, maar op de één of andere manier zou er toch een soort coördinatie moeten zijn. Zo'n rol zie ik wel weggelegd voor de provincie, die er wat neutraler in staat."

"Om iedereen een goede boterham te laten verdienen, moeten er eigenlijk 30.000 winkels verdwijnen de komende jaren", zegt Quix. In een tijd van economische groei is een overschot aan winkels niet erg, maar in tijden van crisis komt de pijn extra naar boven.

Internet

"De economische malaise is al erg, doordat consumenten heel zuinig zijn, maar de opkomst van internet versterkt de problemen. In de afgelopen 10 jaar is de verkoop van non-food via het internet gegroeid van 1 naar 10 procent. Die omzet gaat af van de gewone winkels. En nog zijn er winkeliers die niks doen via internet. Nou, dat is jammer, maar dan hebben ze geen schijn van kans."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl