NS drukt belasting via Ierland

Aangepast op
Binnenland

De NS heeft door een belastingconstructie via Ierland sinds 1999 zeker 250 miljoen euro aan Nederlandse belastingen ontweken. Het bedrijf bevestigt een verhaal van de Volkskrant over die belastingroute. Het ministerie van Financiƫn is ongelukkig met de constructie die het staatsbedrijf heeft opgezet.

De spoorwegen kochten voor 1,7 miljard euro aan treinmaterieel zoals intercity's en sprinters via een Iers dochterbedrijf. Dat verhuurt vervolgens de als Iers geregistreerde treinen aan de NS in Nederland.

Winstbelasting

Op die manier betalen de spoorwegen minder winstbelasting. In Ierland betaalden de spoorwegen de laatste jaren gemiddeld 9% belasting. In Nederland zou de NS 25% winstbelasting hebben moeten betalen over het verhuren van de treinen.

De Belastingdienst loopt als gevolg van de constructie een flink bedrag mis, stelt de Volkskrant. Een deel vloeit weer in de schatkist omdat de NS de winst aan het Rijk als dividend uitkeert.

'Niets illegaals'

Financiƫn heeft in een reactie aan het dagblad laten weten al sinds 1999 van de constructie te weten. Een woordvoerder zegt dat het bedrijf niets illegaals doet, maar dat het ministerie "liever had gezien dat deze activiteiten in Nederland hadden plaatsgevonden".

De NS zegt dat de belastingroute is ontwikkeld "om concurrerend te kunnen zijn op de markt". Volgens het bedrijf volgen ook andere grote bedrijven in de transportsector de belastingroute via Ierland, en is daar niets illegaals aan.

Kritiek

Politieke partijen reageren kritisch op de constructie. CDA-lijsttrekker Buma verweet NS bij TROS Kamerbreed "gebrek aan moraal". PvdA-leider Samsom sprak in het radioprogramma van "een bizarre constructie die gewoon niet deugt". De SP noemt de werkwijze van NS schandalig en onacceptabel.