NOS NieuwsAangepast

Goed halfjaar FrieslandCampina

Zuivelreus FrieslandCampina heeft in de eerste zes maanden van dit jaar meer omzet en meer winst gemaakt. De omzet nam toe met 7,6 procent naar bijna 5,1 miljard euro en de nettowinst steeg met met 8,7 procent naar 138 miljoen euro. De omzet steeg doordat er meer zuivelproducten verkocht en de verkoopprijzen verhoogd werden.

FrieslandCampina zag vooral bij de baby- en kindervoeding en in de zuiveldrankenmarkt de omzet groeien, met name door vraag vanuit Azië. Het zuivelbedrijf haalt inmiddels een kwart van de omzet uit Azië.

Melkprijs

Ondanks de lastige marktomstandigheden in Europa realiseerde het bedrijf ook hier hogere resultaten. De prijs van melk, melkpoeder en boter daalden echter sterk, wat de inkomsten van melkveehouders onder druk zet. Melkveehouders die hun vee de wei in sturen krijgen wel een zogenaamde weidegangpremie.

De vooruitzichten van de economie voor de rest van het jaar zijn onzeker en consumenten zullen voorzichtig zijn in hun bestedingen en ook met de consumptie van zuivelproducten. De vraag uit opkomende landen zal daarentegen toenemen.

Droogte

De droogte in de VS, de stijgende voerprijzen en de achterblijvende melkproductie in Europa zal het wereldwijde aanbod van melk onder druk zetten, verwacht het bedrijf. In 2015 verdwijnt bovendien het Europese melkquotum wat zal zorgen voor fusies tussen zuivelbedrijven en veranderlijke zuivelprijzen.

FrieslandCampina, één van de grootste zuivelproducenten ter wereld, ontstond in 2008 uit de fusie van de zuivelbedrijven Friesland Foods en Campina. Het bedrijf telt 19.000 werknemers en is actief in 26 landen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl