NOS NieuwsAangepast

Tena staakt patiëntentelefoontjes

Tena stopt voorlopig met het bellen van patiënten over hun incontinentieproblemen. De fabrikant van incontinentiemateriaal wil eerst in overleg treden met alle betrokken partijen, na de kritiek die gisteren losbarstte over het belgedrag.

Sinds enkele maanden benadert Tena mensen op verzoek van apothekers. Die moeten van verzekeraar Achmea voor 1 september in kaart hebben gebracht wie hun incontinentiepatiënten zijn en wat voor producten ze gebruiken.

Discretie

Van verschillende kanten rezen vragen over deze praktijk. Zo werd erop gewezen dat Tena een commercieel belang heeft bij de telefoontjes en werden zorgen geuit over de privacy van patiënten. Minister Schippers kondigde een onderzoek aan.

Tena zegt in een reactie dat het de patiëntgegevens met grote discretie behandelt. Verder benadrukt het bedrijf dat de apotheker uiteindelijk bepaalt welk merk incontinentiemateriaal hij afneemt. "Tena adviseert, maar bepaalt niet", staat in een persverklaring.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl