NOS NieuwsAangepast

Exit Oranje slecht voor supermarkt

De supermarkten zijn door de vroege uitschakeling van het Nederlands elftal op het EK voetbal omzet misgelopen. Mede door die vroege exit gaven consumenten in juni zelfs minder uit dan in juni van vorig jaar, toen er geen groot voetbaltoernooi was. De omzet daalde met 1,5 procent, blijkt uit omzetcijfers van marktonderzoeksbureau Gfk.

Volgens de onderzoekers hadden supermarkten vanwege het EK op flink meer omzet gerekend. Naast de uitschakeling van Oranje hadden supers ook last van het lage consumentenvertrouwen. "Klanten gingen weliswaar vaker naar de supermarkt, maar ze gaven vanwege het lage vertrouwen minder uit", zegt Joop Holla van Gfk.

Horeca

Over het eerste half jaar steeg de omzet wel. De supermarkten maakten in het eerste zes maanden een omzet van bijna 16 miljard euro. Dat was ruim 1 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar.

Ook andere bedrijven zijn omzet misgelopen door de snelle uitschakeling van het Nederlands elftal. In de horeca scheelde dat naar schatting 12,5 miljoen euro.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl