NOS NieuwsAangepast

Liander slordig met klantgegevens

Netbeheerder Liander heeft de gegevens van zijn klanten niet goed beschermd. Het bedrijf krijgt daarvoor van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een boete van 3,3 miljoen euro. Niemand heeft misbruik gemaakt van de gegevens.

Liander heeft zijn administratie uitbesteed bij Nuon CCC, een dochteronderneming van energiebedrijf Nuon. Daardoor kregen medewerkers van Nuon onbedoeld toegang tot klantgegevens van Liander. En dat is verboden: netbeheerders moeten hun klantgegevens strikt geheim houden.

'Niet gebruikt'

Volgens de NMa is niet gebleken dat Nuon de gegevens ook daadwerkelijk gebruikt heeft. Als dat wel was gebeurd had dat tot oneerlijke concurrentie kunnen leiden. Nuon had de klantgegevens kunnen inzetten voor marketingdoeleinden, terwijl andere energieleveranciers niet over die informatie beschikten.

Nuon CCC krijgt ook een boete van de NMa omdat het bedrijf de gegevens niet geheim heeft gehouden. De boete is wel lager dan die voor Liander: 208.000 euro.

'Geen opzet'

Liander gaat tegen de boete in beroep bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven. Volgens een woordvoerder gebeurt dat omdat er geen sprake was van opzet en er door niemand misbruik van de gegevens is gemaakt.

Bovendien bestrijdt Liander dat er sprake was van een concurrentievoordeel voor Nuon. De netbeheerder vindt de boete "disproportioneel hoog" en wijst erop dat de fout direct hersteld is.

Liander beheert het electriciteits- en gasnetwerk in een groot deel van Nederland.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl