NOS NieuwsAangepast

Handel bindt India en Pakistan

Door correspondent Lucas Waagmeester

Het is niet veel meer dan een hal met havens waaraan vrachtwagens kunnen aanmeren. En een terrein waarop een paar honderd trucks tegelijk kunnen parkeren. Maar de gloednieuwe goederenterminal aan de grens tussen India en Pakistan vertelt een groter verhaal: de relatie tussen de vijandige buurlanden is voorzichtig aan het verbeteren. Via de handel.

Dragers lossen de vrolijk gekleurde trucks die net uit Pakistan zijn gekomen. Gedroogd fruit en noten hebben ze aan boord. "Helemaal uit Afghanistan", roept één van de mannen. Ze vinden het zelf ook nog bijzonder, want de grens tussen India en Pakistan was niet eerder zo toegankelijk voor handelaren uit de omliggende landen.

Politiek

Het afgelopen jaar waren er verschillende ontmoetingen op hoog niveau tussen politici uit India en Pakistan. Er werden nieuwe afspraken gemaakt, zo werd de lijst met goederen die over de grens verhandeld mogen worden aanzienlijk langer.

Om dat politieke besluit kracht bij te zetten, werd bij de enige open grenspost tussen de twee landen een nieuwe vrachtterminal gebouwd. Dit voorjaar ging hij open. "Deze terminal bergt alles onder één dak: het inklaren van goederen, de tijdelijke opslag, het wegen van de vrachtwagens, controles voor de veiligheid, douane voor de chauffeurs", vertelt de manager van de nieuwe terminal. Hij wil niet dat zijn naam genoemd wordt, daarvoor is het allemaal nog te gevoelig.

"We kunnen een vrachtwagen vol goederen nu binnen een dag afhandelen voor de import of export. Dat zal de handel tussen India en Pakistan bevorderen."

Vrede

De bedoeling is dat de terminal op termijn duizend vrachtwagens per dag verwerkt. Dat is relatief nog steeds weinig, als je bedenkt dat aan de ene kant van de grens bijna 200 miljoen mensen wonen, en aan de andere kant 1,2 miljard. Daarbij is Pakistan voor India de poort naar een enorm achterland: het Midden-Oosten, Centraal-Azië en zelfs Rusland en Europa.

Handel over land is goedkoper dan over zee of via de lucht. Dus deze landroute is voor beide landen een verademing. Waarom is het er in de afgelopen 65 jaar, sinds de scheiding tussen Pakistan en India, dan nog niet van gekomen?

"Politiek", zegt de manager in zijn nieuwe terminal, "het wantrouwen tussen onze volken is te groot". Maar daar is nu dus een stapje gezet, zegt hij. "De handel symboliseert de verbeterde relatie tussen deze twee landen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl