Franse auto-industrie aast op steun
Door verslaggever Louis Dekker
De socialistische regering in Frankrijk broedt op plannen om de auto-industrie uit het slop te halen. Peugeot, Citroën en Renault verkopen zo slecht dat de zorgen over banenverlies en sluiting van fabrieken steeds groter worden.
Volgens zakenkrant Les Echos zou de Franse regering overwegen de bonus van 5000 euro voor elektrische auto's voort te zetten. Ook zou worden onderzocht of de overheid iets kan doen aan de prijzen van grondstoffen zoals staal. Herinvoering van de slooppremie lijkt uitgesloten, omdat dat de overheid 1 miljard zou kosten. In crisistijd lijkt dat onhaalbaar.
Malaise
Autofabrikanten Renault en PSA (het moederconcern van Peugeot en Citroën) kampen al geruime tijd met tegenvallende verkoopcijfers. PSA noteerde vorige maand in Frankrijk een min van 30 procent. Renault deed het op het oog iets minder slecht (-12 procent), maar drijft steeds nadrukkelijker op het succes van no-nonsense-merk Dacia. Dat maakt goedkope auto's met een relatief lage winstmarge.
De problemen bij de Franse automakers worden veroorzaakt door de economische crisis in Europa. De malaise raakt alle autofabrikanten, maar Franse merken hebben er meer last van dan hun Duitse concurrenten.
BMW, Mercedes en Volkswagen halen zelfs recordwinsten door het aanboren van nieuwe markten zoals China, India en Rusland. Renault, Citroën en Peugeot moeten hun omzet vooral in Europa halen en zijn daardoor veel kwetsbaarder.
Overcapaciteit
Het woord waar het om draait, is overcapaciteit: de Franse merken produceren meer auto's dan ze kunnen verkopen. Vakbonden vrezen dat een Citroën-fabriek bij Parijs op korte termijn dichtgaat. Ruim 3000 banen staan op het spel.
De situatie is nijpend, omdat niets wijst op herstel van de autoverkopen in Europa. In subtiele bewoordingen dringen topmannen van PSA en Renault daarom aan op overheidshulp: "Elke vorm van steun die de vraag stimuleert is welkom", zegt topfunctionaris Carlos Tavares van Renault.
Eigenbelang
De Franse overheid heeft de naam welwillend te zijn met steunmaatregelen. Dat is deels eigenbelang: de overheid bezit 15 procent van de Renault-aandelen. Bovendien is volgens de regering zo'n 10 procent van de Franse beroepsbevolking direct of indirect afhankelijk van de auto-industrie.