NOS NieuwsAangepast

Veel mis met toezicht op advocaten

door redacteur politie en justitie Ilan Sluis

Er is nog veel mis met het toezicht op advocaten. Cliënten die klagen over hun advocaat worden vaak slecht geïnformeerd over de rol die de dekens van de Orde van Advocaten en de tuchtrechter hebben.

Daarbij verwoordt de deken de klacht vaak niet goed en wordt er getwijfeld aan de onafhankelijkheid van de deken en tuchtrechter. Dat blijkt uit de tussenrapportage van de interimrapporteur toezicht advocatuur.

De rapporteur, Rein Jan Hoekstra, sprak de afgelopen maanden onder meer met diverse klagers en alle dekens van de Orde van Advocaten. Daarbij blijkt dat klagers vaak verwachten dat de deken bevoegd is om schadevergoeding toe te wijzen en dat zij denken dat hij bevoegd is een volledige inhoudelijke toets te doen, terwijl dat niet het geval is. En als de tuchtrechter er dan aan te pas komt, toetst ook hij het gedrag van de beklaagde advocaat slechts marginaal. Dat is volgens de rapporteur vaak onbevredigend voor de rechtzoekende.

Onafhankelijke positie

Ook de afstemming over de omschrijving van de klacht tussen de deken en de klager laat te wensen over. Een aantal klagers heeft de rapporteur gemeld zich niet te kunnen vinden in de omschrijving van de klacht. Dat terwijl die omschrijving een essentiële rol vervult bij de beoordeling van de klacht door de deken, de Raden en het Hof van Discipline.

Daarbij betwisten klagers soms de onafhankelijke positie van de deken en tuchtrechter. De deken is ook zelf nog advocaat, net als de advocaten die zitting hebben in de Raden of het Hof van Discipline.

Ook constateert de rapporteur dat de werkwijze van de diverse dekens nogal verschilt en dat publieke verantwoording ontbreekt. Dit moet wat hem betreft snel veranderen.

Ten koste

Zo stelt de rapporteur voor om een standaard informatiefolder te maken die alle dekens kunnen geven aan klagers die zich bij hen melden. Ook de geschillencommissie moet een belangrijker rol krijgen. Vooral bij het oplossen van financiële geschillen tussen advocaat en cliënt. Tot nu toe is maar dertig procent van de advocaten aangesloten bij die commissie.

Tot slot vindt de rapporteur dat de klachtenafhandeling onevenredig veel tijd van de deken in beslag neemt en dat het ten koste gaat van het toezicht op de kwaliteit van advocaten, de financiële administratie en derdengelden. Ook het actieve toezicht van de dekens moet worden verbeterd, stelt de rapporteur.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl