'Duizenden banen wegenbouw weg'
Als wordt besloten om een aantal grote infrastructurele projecten te schrappen, gaan in het ergste geval 3600 banen verloren.
Dat blijkt uit een rapport van het Economisch Instituut voor de Bouw dat is opgesteld in opdracht van Rijkswaterstaat.
In het rapport staat dat het gaat om 1600 banen in de wegenbouw, 675 banen in de grond- en waterbouw en 1350 werknemers bij toeleveringsbedrijven en de zakelijke dienstverlening.
Bedrijven die bij infrastructuurprojecten zijn betrokken hebben het al moeilijk. Dit jaar zijn de stimuleringsmaatregelen van het Rijk afgelopen, schrijven de onderzoekers.
Dat zorgt dit jaar alleen al voor een daling aan opdrachten ter waarde van 250 miljoen euro. Tegelijkertijd lopen ook de opdrachten van lagere overheden en bedrijven terug.
Tweede Kamer
Het rapport is opgesteld voordat de onderhandelingen in het Catshuis mislukten. Er is dus nog geen rekening gehouden met aanvullende bezuinigingen.
Volgende week praat de Tweede Kamer over een aantal andere grote infrastructuurprojecten.
Het gaat onder meer over de aanleg van de Blankenbergtunnel, aanpassing van snelwegen rond Utrecht en het verbinden van de A15 en de A12 tussen Arnhem en Nijmegen.
Het is niet duidelijk of er een besluit valt. Wellicht worden de projecten controversieel verklaard.