NOS NieuwsAangepast

Kamer: ProRail staatsbedrijf

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat spoorbeheerder ProRail een staatsbedrijf wordt. VVD, PVV, SP, D66 en ChristenUnie willen meer controle over het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het beheer en het onderhoud van het spoor.

De afgelopen maanden zijn er veel problemen op het spoor geweest, zoals het treinongeluk in Amsterdam, de spoorchaos door het winterweer en een grote trein- en wisselstoring in de Randstad.

Ondanks de spoorchaos is het salaris van de directie van ProRail verhoogd. De Kamer is niet te spreken over ProRail en wil meer zeggenschap over het bedrijf.

"We steken er 2,5 miljard euro in en we hebben er niets over te zeggen. Dat kan niet," zegt VVD-Kamerlid Aptroot. "Wie betaalt, bepaalt."

Rijkswaterstaat

ProRail is nu een NV, waar de minister en de Tweede Kamer geen directe zeggenschap over hebben. "We kunnen het vriendelijk vragen, maar als de directie het anders wil, gebeurt dat gewoon," stelt Aptroot.

De VVD wil ProRail onderbrengen bij Rijkswaterstaat. "Wat ons betreft is het over en uit. Bedrijf opheffen en gewoon onderdeel van Rijkswaterstaat maken, want dat is een club die in het algemeen wel goed draait," aldus Aptroot.

SP-Tweede Kamerlid Bashir is het met zijn VVD-collega eens dat ProRail staatsbedrijf moet worden. "De service gaat achteruit, er zijn minder overstapmogelijkheden en de kaartjes worden duurder."

PVV-Kamerlid De Jong twittert: "PVV heeft het al langer helemaal gehad met ProRail. Kost bakken geld en hebben er een zootje van gemaakt. Opheffen en taken terug naar Rijk". PdvA en CDA vinden dat het spoorbedrijf gedeeltelijk moet worden ingelijfd, VVD en de SP zouden het liefst zien dat de spoorbeheerder voor 100 procent in handen van de overheid komt.

Regeringspartij CDA vindt het onverstandig om ProRail een staatsbedrijf te laten worden. Volgens CDA-Kamerlid Haverkamp kan de minister als aandeelhouder al veel invloed uitoefenen op ProRail. "Je moet alleen eerst duidelijk weten wat je wil," zegt Haverkamp. Hij vindt dat alleen onderdelen, zoals de verkeersleiding, direct onder het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet vallen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl