Schultz: trein reed door rood

Het treinongeluk van zaterdagavond is waarschijnlijk veroorzaakt doordat de machinist van de stoptrein een rood sein heeft genegeerd. Minister Schultz heeft dat aan de Tweede Kamer geschreven op basis van het eerste voorlopige onderzoek.

Dat onderzoek is uitgevoerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport. Nader onderzoek moet uitwijzen of inderdaad een rood sein is genegeerd, schrijft Schultz. In de brief spreekt ze haar waardering uit voor de snelle hulpverlening na het ongeluk.

Andere factoren

Alle betrokkenen bij het ongeluk zullen worden ondervraagd, en ook zal worden onderzocht welke factoren nog meer een rol hebben gespeeld bij het treinongeluk.

Bij het grote onderzoek naar het ongeluk zijn ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid, het KLPD, ProRail en de NS betrokken. De Onderzoeksraad wil inhoudelijk nog niets kwijt over het onderzoek.

Treinbeïnvloeding

Inmiddels is duidelijk geworden dat het sein waar de machinist door rood zou zijn gereden, niet is uitgerust met een moderne versie van het ATB-systeem, de Automatische Treinbeïnvloeding. ATB is gemaakt om te voorkomen dat treinen te snel rijden of door rood gaan.

Het veertig jaar oude ATB-systeem werkt niet bij treinen die langzamer gaan dan 40 kilometer per uur. Het nieuwe systeem doet dat wel.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl