NOS NieuwsAangepast

Winkelverkopen verder gedaald

Consumenten hebben in februari bijna 1 procent meer uitgegeven in de detailhandel dan een jaar eerder. Maar de omzetgroei is helemaal te danken aan een extra winkeldag.

Dit jaar is een schrikkeljaar, waardoor februari 29 dagen telde. Zonder die extra dag zou de omzet gekrompen zijn met ongeveer 2 procent. Dat blijkt uit de jongste cijfers over de detailhandel van het CBS.

We gaven meer uit aan levensmiddelen en minder aan andere spullen. Alle winkels samen behaalden 0,9 procent meer omzet, maar verkochten 1,7 procent minder dan in februari 2011. Die omzetgroei is helemaal toe te schrijven aan de gestegen prijzen.

Internetwinkels

Nederlanders deden de boodschappen vaker in de supermarkt en minder in voedingsspeciaalzaken, als slagers, bakkers en groentewinkels. De omzet steeg in supermarkten met 6 procent en daalde in de andere winkels met 1,4 procent.

Vooral kledingwinkels, meubelzaken, vloerbedekking- en verlichtingswinkels, elektronicawinkels, doe-het-zelf-winkels en bouwmarkten zagen de verkoop fors teruglopen, met 5 procent of meer. Bij drogisterijen, textielsupermarkten en in winkels met huishoudelijke artikelen steeg de omzet wel.

Postorderbedrijven en internetwinkels boekten met ruim 9 procent de sterkste omzetgroei. Door de dure benzine en diesel zagen de tankstations hun omzet toenemen met 2 procent.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl