NOS NieuwsAangepast

Minder pinnen na skimmelding

Consumenten schrikken zo erg van berichten over pinpasfraude, het zogenoemde skimming, dat ze spontaan overgaan tot een kleine kopersstaking. Volgens onderzoek van De Nederlandsche Bank daalt het aantal pinbetalingen met 2 procent als er negatieve berichten in de media zijn verschenen.

De effecten zijn nog sterker als de berichten over skimming de voorpagina van de kranten hebben gehaald.

Het geheugen van de consument is kort, want het negatieve effect houdt volgens DNB slechts één dag aan. "De dag erna vervallen consumenten alweer in hun oude betaalgedrag", aldus de bank.

Ticketmachines

De omvang van skimming is de afgelopen jaren sterk toegenomen. In 2005 werd nog voor minder dan 4 miljoen euro buitgemaakt, terwijl in 2011 op deze manier 39 miljoen werd gestolen.

De reactie van consumenten veranderde volgens het onderzoek van DNB na 2007. Dat was ook het jaar waarin de media-aandacht voor skimming sterk toenam. Bovendien gingen de verhalen vanaf die tijd steeds vaker over fraude met ticketmachines en betaalautomaten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl