NOS NieuwsAangepast

'Weekers nummer één in autoland'

Door verslaggever Louis Dekker

Frans Weekers is 'de machtigste man in autoland'. Tijdschrift AutoWeek heeft de staatssecretaris van Financiën op 1 gezet in de 'Autoweek100'. Dat is een lijst met mensen die bepalen wat er in de Nederlandse autosector gebeurt.

In de AutoWeek100 domineren de mannen. Machtige 'Automotive-vrouwen' blijken nog steeds dun gezaaid. Het weekblad richt zich vooral op ondernemers die verantwoordelijk zijn voor verkoop en leasing van nieuwe auto's, occasionverkoop en onderhoud, maar de machtigste man is een politicus.

"Alle grote namen in deze lijst kunnen managen wat ze willen, niets heeft zo veel invloed op de uiteindelijke verkooplijst als een draai aan de belastingknoppen", zegt hoofdredacteur Robert van den Ham van AutoWeek.

Frans Weekers is prominent geportretteerd in de lijst. Letterlijk achter het stuur van een pijlsnelle Audi R8, figuurlijk als de staatssecretaris die door fiscale ingrepen kan bepalen welke auto een kaskraker wordt en welke flopt. Veelzeggend is dat de semi-elektrische Opel Ampera nergens zo goed verkoopt als in Nederland. Ons autobelastingregime verklaart ook waarom Toyota staat te springen om de nieuwe stekkerhybride (de plug-in-Prius) te leveren.

Eerste editie

De opsomming, die geïnspireerd lijkt op de jaarlijkse Quote 500-lijst met miljardairs en miljonairs, verschijnt voor het eerst. AutoWeek wil er een 'mooie' traditie van maken.

Daar is volgens hoofdredacteur Van den Ham alle reden toe. "Onze autosector is jaarlijks goed voor zo'n 70 miljard euro omzet en er rijden in Nederland inmiddels 8 miljoen personenauto's rond. Wij laten de gezichten achter die getallen zien en illustreren wie bepaalt wat er in de autosector gebeurt."

Weekers is volgens AutoWeek invloedrijker dan zijn minister Jan-Kees de Jager. De Jager moet zich tevreden stellen met plek 4 omdat "de minister over het monetaire beleid en de uitgaven gaat en de staatssecretaris over de inkomsten. Het is dus Weekers die bepaalt wat er in de Nederlandse autosector gebeurt", zegt Van den Ham.

Op plek 2 staat wél een manager: topman Janus Smalbraak van Pon Holdings. En op plaats 3 een andere importeur: Evert Louwman. De voorzitter van de Louwman Group is vooral bekend als Toyota-importeur.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl