Consumenten weer zuiniger

Aangepast op
Economie

Consumenten zijn het nieuwe jaar zuiniger begonnen. Volgens het CBS hebben huishoudens in de maand januari 1,7 procent minder uitgegeven aan goederen en diensten dan een jaar eerder.

Huishoudens gaven 2 procent minder uit aan eten en drinken. Aan duurzame goederen, zoals meubels, elektronica, kleding, een fiets of auto is 4 procent minder uitgegeven.

Aankopen uitgesteld

De consumentenbestedingen dalen al sinds de zomer van vorig jaar. De Nederlandse economie zit in een recessie als gevolg van de schuldencrisis. Veel mensen maken zich daardoor zorgen over hun baan, hun pensioen en hun spaargeld en dat zet een rem op hun uitgaven.

De detailhandel merkt dat consumenten meer op de prijs letten. Er wordt minder gekocht en de aankoop van een nieuwe auto of meubels wordt uitgesteld. Mensen sparen daarentegen vaak meer of lossen extra schuld of hypotheek af. Geld 'rolt' minder en dat doet de economie geen goed.

Minder vertrouwen

De consumentenbestedingen hangen nauw samen met het consumentenvertrouwen. Het laatste meet het gevoel en het sentiment van de mensen, hun vertrouwen in de economie en de eigen portemonnee en de koopbereidheid.

Bij het cijfer over de consumentenbestedingen wordt gemeten wat mensen feitelijk met dat sentiment en vertrouwen doen: geven ze geld uit of houden ze de hand op de knip. Het consumentenvertrouwen staat al sinds september 2007 'in het rood' en is deze maand verder verslechterd.

Consumentenbestedingen

De consumentenbestedingen zijn belangrijk: de Nederlandse economie wordt grofweg gedragen door de export, overheidsuitgaven en de consumentenbestedingen. Elk van de drie onderdelen vertegenwoordigt 30 procent van de economie. De resterende 10 procent komt voor rekening van investeringen.

In een land als de VS is het aandeel van consumenten twee keer zo groot en vormt het zo'n beetje de kurk waarop de Amerikaanse economie drijft.