NOS NieuwsAangepast

Oplage kranten omlaag

Vrijwel alle landelijke kranten hebben afgelopen jaar lezers verloren. Behalve bij NRC Handelsblad en nrc.next daalde bij alle kranten de betaalde oplage. Dat blijkt uit cijfers van oplage-instituut HOI.

Bij NRC Handelsblad steeg de oplage 3,6 procent, naar 189.452. Het aantal digitale abonnementen daalde wel. De oplage van nrc-next kwam eind 2011 uit op 75.344, een stijging van ruim 5 procent.

De Telegraaf, de grootste krant van Nederland, had eind 2011 een oplage van 529.188, een daling van meer dan 6 procent ten opzichte van een jaar eerder. De oplage van het AD, de tweede krant van het land, daalde met 1,6 procent. Het AD had een oplage van 391.685.

Regionale bladen

Bij de Volkskrant daalde de oplage 4,6 procent, naar 231.470. Het aantal digitale abonnementen bleef ongeveer gelijk rond 37.000. Trouw heeft nu een oplage van 91.644, een daling van meer dan 5 procent.

Ook Het Financieele Dagblad en het Reformatorisch Dagblad zagen hun oplage teruglopen. Datzelfde geldt voor regionale bladen als De Gelderlander, Brabants Dagblad en Dagblad van het Noorden. Ook bij bijna alle andere regionale kranten ging de oplage omlaag. De oplage van het Nederlands Dagblad steeg licht.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl