Raket-ijsje viert jubileum
Door verslaggever Jeroen Schutijser
Voor velen is het puur jeugdsentiment: de Raket. Het waterijsje van Ola (Unilever), met de smaken framboos, sinaasappel en ananas, viert het 50-jarig bestaan. Zo'n 35 miljoen worden er jaarlijks van verkocht, vooral in Nederland, maar ook in België en Frankrijk.
Het ontstaan van de Raket in 1962 heeft alles te maken met de opkomst van de ruimtevaart. De Russische kosmonaut Joeri Gagarin maakte zijn eerste rondje rond de aarde en de Amerikaanse president John F. Kennedy liet er in een toespraak geen twijfel over bestaan dat de VS voor 1970 als eerste natie een man op de maan wilde zetten.
"Alles draaide in die tijd om satellieten en raketten. Dus het is niet bepaald toeval dat het waterijsje toen ontstond", zegt Jaap Pleit, oud-Unilever-medewerker die zich verdiepte in de geschiedenis van het Raket-ijsje.
Ouderwetse smaak
In 1962 startte de productie in het Belgische Baasrode. In 1985 werd de Raket-productie overgeheveld naar de Nederlandse ijsfabriek van Unilever in Hellendoorn. Sinds 2003 wordt de Raket gemaakt in Engeland, in Gloucester. De Raket-machine RIA (Rotating Icecream Assembler) verhuisde telkens mee.
Al 50 jaar is de Raket het meest verkochte waterijsje. Vooral kinderen eten het ijsje, al is het tegenwoordig, volgens Pleit, een traktatie voor vier generaties geworden.
In 2007 veranderde fabrikant Ola de samenstelling van de Raket. Hoewel er volgens de fabrikant daardoor meer echt fruit in de Raket zat, waren consumenten er niet van gediend. Zij wilden de ouderwetse smaak terug. Door de actie 'Geef de raket zijn oude topje terug' besloot het bedrijf de verandering terug te draaien.