NOS NieuwsAangepast

Vijf vragen over veiligheid bussen

28 doden, onder wie 22 kinderen: het is de treurige balans van het busongeluk in Zwitserland van gisteravond. In de bus zaten ook tien Nederlandse kinderen, zeven van hen zijn omgekomen. De overigen raakten gewond. Het ongeluk werpt de vraag op: hoe is het gesteld met de veiligheid van bussen?

Is de bus een veilig vervoermiddel?

Ja. Een touringcar, een bus voor lange afstanden, strijdt samen met het vliegtuig en de trein om de titel 'veiligste vervoersmiddel'. Sinds 2010 is er in Nederland geen dode meer gevallen bij een ongeluk met een touringcar. In dat jaar vielen er 640 verkeersdoden, van wie één in een bus.

Welke veiligheidsvoorschriften gelden er voor passagiers?

Passagiers zijn sinds 1991 verplicht om in de bus een gordel te dragen - mits die aanwezig is. Sinds 1999 moeten nieuwe bussen op elke zitplaats een gordel hebben, maar veel touringcars zijn ouder. Dat het dragen van een gordel verplicht is, betekent overigens niet dat het ook gebeurt. Het Korps Landelijke Politiediensten erkent dat controle vrijwel onmogelijk is, omdat de heupgordels in bussen van buiten niet te zien zijn. Als er toch een controle wordt gehouden en een bus aan de kant wordt gezet, kan het ook best zijn dat iemand zijn gordel net heeft losgemaakt, zegt het KLPD.

Welke veiligheidsvoorschriften gelden er voor de bus?

Er zijn speciale constructierichtlijnen voor het chassis van een bus. Zo moet een bus een constructie hebben waarmee de vorm van de bus bij een ongeluk beschermd blijft. Moderne bussen hebben bovendien een antiblokkeersysteem en een stabiliteitssysteem, net als personenauto's. Voor een keurmerk zijn zulke snufjes niet vereist.

Bestaan er crashtests voor bussen?

Bussen lijken technisch veel op vrachtwagens. Daarmee wordt uitgebreid getest. Touringcars zijn bovendien erg duur; ze kosten 250.000 tot 300.000 euro. Die wordt daarom niet zomaar 'vernietigd' bij een crashtest. Er worden wel proeven uitgevoerd met bijvoorbeeld de bevestiging van stoelen.

Wat kan gezegd worden over de veiligheid van de verongelukte bus in Zwitserland?

Het is nog niet duidelijk of de passagiers in de verongelukte bus een gordel droegen. Een meisje dat de ramp heeft overleefd, heeft gezegd dat door de harde klap stoelen zijn losgeschoten en door de bus zijn gevlogen. Een woordvoerder van Koninklijk Nederlands Vervoer zegt dat de bus hoogstwaarschijnlijk een kooiconstructie had. De tunnel waarin het ongeluk gebeurde is in 2005 door de ANWB getest en als 'goed' beoordeeld.

De bus was een Van Hool T9-16 Altano uit 2002. Dat is een bus van ruim 12 meter lang, waar maximaal 52 mensen in passen. Volgeladen weegt zo'n bus ruim 20.000 kilo. Deze bus was uitgerust met veiligheidssystemen als ABS en ASR, zegt Yves Gossain van Van Hool. De bus wordt gebouwd volgens Europese regels, die onder meer eisen stellen aan remmen en structuursterkte.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl