NOS SportAangepast

Formule 1-circus weer van start

Met nieuwe neuzen, twee nieuwe gezichten en de terugkeer van een oud-kampioen gaat op zondag 18 maart het Formule 1-circus van start. Dan wordt in Australië de eerste grand prix van het seizoen gereden.

Aan de start in Melbourne zal een oude bekende staan. Kimi Räikkönen keert na een avontuur in de rallysport terug in de koningsklasse. Door zijn terugkeer komen er voor het eerst zes (oud-)wereldkampioenen uit in de Formule 1: samen met de Fin zijn dat Michael Schumacher, Lewis Hamilton, Jenson Button, Fernando Alonso en titelverdediger Sebastian Vettel (dit jaar rijdend met 'Abbey').

Räikkönen nam in 2009, na een teleurstellend seizoen, afscheid van de Formule 1. De kampioen van 2007 won dat jaar slechts één grand prix en verdween via een zijdeur uit de Formule 1.

Het team van Lotus wist hem echter over te halen terug te keren en met een Renault V8 moet de Fin Lotus opnieuw op de kaart zetten. In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw won het team zesmaal de wereldtitel: Jim Clark in 1963 en 1965, Graham Hill in 1968, Jochen Rindt in 1970, Emerson Fittipaldi in 1972 en Mario Andretti in 1978.

Nieuwelingen

In het nieuwe seizoen rijden er twee nieuwelingen mee in de koningsklasse. Bij Marussia verschijnt Charles Pic voor het eerst in de Formule 1. De Fransman komt over van het Arden International-team in de GP2. Pics landgenoot Jean-Eric Vergne promoveert van testrijder naar vaste kracht bij Scuderia Toro Rosso.

Het Nederlandse tintje aan het Formule 1-circus van dit jaar is Giedo van der Garde. De 26-jarige coureur uit Rhenen is de vaste testrijder bij Caterham. Met een beetje geluk, of pech voor de coureurs Heikki Kovalainen en Vitali Petrov, maakt Van der Garde zijn debuut in de F1.

Bij het team van Marussia komt, waarschijnlijk pas aan het einde van het seizoen, een vrouw in actie. De Spaanse Maria de Villota is aangetrokken als testrijder bij het Russische team.

Neuzen en uitlaatpijpen

De belangrijkste technische verandering in het nieuwe seizoen springt direct in het oog. Om de veiligheid van de auto's te verbeteren (een eis van de internationale autosport federatie FIA), moeten de teams met een aangepaste neus op de auto werken (zie foto-overzicht rechts).

De teams zijn vanaf dit seizoen verplicht de neus van de bolide te verlagen zodat het meer in lijn komt met het chassis. Dit heeft als achterliggende reden dat de neus van een auto zich bij een botsing niet meer in een cockpit kan boren. De maximale hoogte van een Formule 1-wagen is vanaf dit seizoen 550 milimeter, gemeten vanaf de onderkant van de auto.

Een andere in het oog springende verandering is het effect van de uitlaatpijpen (geblazen diffuser). Daar waar in voorgaande seizoenen juist gebruik werd gemaakt van de uitlaatgassen om de snelheid via aerodynamica op te vijzelen, is de regelgeving nu zo aangepast dat de invloed van uitlaatgassen wordt beperkt.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl