NOS NieuwsAangepast

Boetes voor NS en ProRail

De NS en ProRail krijgen boetes van minister Schultz van Haegen. Volgens haar hebben de spoorbedrijven zich vorig jaar niet aan de prestatieafspraken gehouden.

De NS moet 1.125.000 euro betalen. Volgens de minister waren de feitelijke prestaties van de NS vorig jaar wel goed en reden er meer treinen op tijd, maar ze rekent het bedrijf ook af op het oordeel van reizigers. Die waren vorig jaar minder tevreden over punctualiteit, informatievoorziening, aanspreekbaarheid van het personeel en beschikbaarheid van zitplaatsen.

Informatie

ProRail krijgt een boete van 300.000 euro. Die wordt opgelegd omdat het bedrijf reizigers onvoldoende heeft geïnformeerd over vertragingen.

Schultz legt de NS ook een nieuwe, voorlopige boete op van ruim 2 miljoen euro. Daar kan het bedrijf nog onderuit als de spoorwegen dit jaar beter presteren.

Geen bonus

Eerder werd al bekend dat de NS-top voorlopig geen bonus over 2011 krijgt. De Raad van Commissarissen van het bedrijf wacht de evaluatie van de spoorproblemen van vorige maand af.

Volgens topman Meerstadt moet de NS lessen trekken uit de gebeurtenissen van februari. "De verstoringen onderstrepen nog eens het belang van het verder versterken van de reisinformatie en service", zegt hij. De NS wil daarom meer informatie geven via sociale media en een alternatief paraat hebben voor het geval de NS-site overbelast raakt.

Klanttevredenheid

2011 was voor de NS overigens wel een goed jaar; het bedrijf maakte 211 miljoen euro winst, tegenover 149 miljoen euro een jaar eerder. De winst steeg vooral doordat het aantal kilometers dat reizigers aflegden, groeide met 2,7 procent.

Bijna 95 procent van de NS-treinen reed vorig jaar op tijd. "Een topprestatie", zeggen de spoorwegen.

Reizigers- en consumentenorganisaties hebben een ander beeld. Ze zeggen dat de tevredenheid van NS-klanten voor het eerst in jaren is gedaald. 74 procent van de reizigers beoordeelt de NS met een 7 of hoger. Vorig jaar was dat 75 procent. Ongeveer de helft van de reizigers is tevreden over het op tijd rijden van de treinen. De organisaties willen van NS weten waarom die toch spreekt van een topprestatie.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl