NOS NieuwsAangepast

Dieprode cijfers voor Air France-KLM

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft vorig jaar fors verlies geleden. Het nettoverlies bedraagt 809 miljoen euro. In 2010 werd nog 289 miljoen winst geboekt.

Topman Jean-Cyril Spinetta noemt de hoge brandstofprijzen als belangrijke oorzaak. Ook kampt het bedrijf met felle concurrentie uit het Midden-Oosten en het Verre Oosten, waar zwaar wordt geïnvesteerd in nieuwe toestellen en luchthavens.

De omzet groeide wel met 4,5 procent tot 24,4 miljard euro, maar dat was niet genoeg om de gestegen kosten van kerosine te compenseren. Air France-KLM zag de brandstofkosten met meer dan 900 miljoen euro stijgen.

"Het welslagen van ons hervormingsplan van januari dit jaar is cruciaal", zegt Spinetta. Volgens dit plan worden lonen bevroren en moeten de niet-brandstofkosten met tien procent naar beneden worden gebracht.

Chagrijn

De rode cijfers zorgen voor spanningen bij het personeel van KLM. De medewerkers zijn ontevreden over de manier waarop partner Air France de interne problemen aanpakt. Ze zijn bang op te draaien voor het forse verlies dat de luchtvaartmaatschappij heeft gedraaid.

"Er leeft in Amsterdam wel een stuk chagrijn richting Parijs", zegt Swen Laarveld, bestuurder bij vakbond De Unie. "Zo leidde de vierdaagse staking door het personeel van Air France in Nederland tot veel onbegrip."

De staking kostte ruim 100 miljoen euro. Laarveld: "Dat geld had Air France-KLM anders kunnen gebruiken. We hebben doelstellingen om deze onderneming naar een ander inkomensniveau te krijgen. Met dit soort stakingen wordt de uitdaging alleen maar groter en ingewikkelder."

Goede voorbeeld

Laarveld hoopt dat het personeel van KLM het goede voorbeeld zal geven aan Frankrijk. "Amsterdam moet laten zien dat ze hun eigen broek kunnen ophouden. Ik schat zo dat de mensen van Air France dan vanzelf zullen volgen."

Volgens de bestuurder hoeft het personeel niet bang te zijn dat Air France geen actie zal ondernemen. "In Amsterdam zijn negen vakbonden betrokken bij de onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden en die zullen daar niet mee instemmen. De pijn wordt gelijk verdeeld. Van hoog tot laag en over de twee concerns."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl