NOS NieuwsAangepast

Olieramp Rena mede door haast

Het ongeluk met containerschip Rena voor de kust van Nieuw-Zeeland werd veroorzaakt door een combinatie van haast, afwijkingen in de instrumenten en onduidelijke communicatie. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport dat vandaag werd vrijgegeven.

Het schip liep in oktober op het Astrolabe rif voor de kust van Nieuw Zeeland. Het verloor daarbij 50 ton olie en veroorzaakte de grootste milieuramp uit de geschiedenis van het land.

Koers verlegd

Volgens het rapport stond de kapitein van de Rena onder druk om de haven van Tauranga te bereiken voordat dat door de eb niet meer mogelijk zou zijn. Om tijd te winnen, werd de koers meermalen verlegd.

De automatische piloot bleek echter een afwijking te hebben. Daardoor kwam de uitgezette koers niet overeen met die op de kaarten. Het bemanningslid dat de koers op de kaart bijhield, zegt dat hij de kaart wel onder de aandacht van de kapitein bracht, maar die zou hem op dat moment niet hebben bestudeerd.

Schuldig

Nadat de radar was aangeslagen, ging de kapitein met een verrekijker poolshoogte nemen, maar in de nacht kon hij niets zien. Terwijl hij naar binnen ging om de kaarten te bestuderen, liep het schip aan de grond.

De kapitein werd onlangs in staat van beschuldiging gesteld. De aanklachten zijn nalatigheid en het vervalsen van scheepsdocumenten. Hij heeft verklaard dat hij schuldig is aan alle aanklachten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl