Google voert nieuw privacybeleid in
Google heeft vandaag zijn nieuwe, omstreden privacybeleid ingevoerd. Het internetbedrijf voegt de privacyvoorwaarden van ongeveer 60 diensten, zoals Google Search, Gmail en Google+, bijeen. Dat maakt het voor Google mogelijk om een gedetailleerd beeld te krijgen van iedere individuele internetgebruiker die een account bij het bedrijf heeft.
Google zou die informatie vervolgens commercieel kunnen gebruiken en verkopen. Zo kan het gebeuren dat iemand in Google Search naar een bepaald automerk zoekt en vervolgens een aanbieding van diezelfde autofabrikant krijgt als hij zijn e-mails bekijkt in Gmail.
Voor gebruikers van een Google-account is het onmogelijk om niet akkoord te gaan met het nieuwe privacybeleid van het bedrijf. De enige optie is het account stop te zetten en geen gebruik meer te maken van de diensten van Google.
Onderzoek
In Frankrijk loopt inmiddels een onderzoek naar het nieuwe Google-beleid, om te kijken of het in strijd is met Europese privacyregels. Vanuit Europa en de Verenigde Staten is tevergeefs gevraagd om de invoerdatum op te schorten.
Volgens Google is het nieuwe privacybeleid bedoeld om het makkelijker te maken de voorwaarden te snappen. Het internetbedrijf zegt geen persoonlijke informatie te verkopen aan adverteerders en stelt dat iemand die is ingelogd met een Google-account er nog steeds voor kan zorgen dat zijn surfgedrag niet wordt gevolgd.