NOS NieuwsAangepast

Ahold: van smarties tot smartphone

Ahold neemt internetwinkel bol.com over. Het bedrijf wil namelijk meer online gaan doen. Hoewel Ahold al bezorgservice albert.nl kent, wist het bedrijf daar vorig jaar geen winst mee te maken; he bezorgen van boodschappen tot in de keuken is duur en Ahold draaide dan ook quitte op dat onderdeel.

En dus is het tijd om de internetstrategie nieuw leven in te blazen. Volgens Ahold-topman Dick Boer kan zijn bedrijf nog veel van bol.com opsteken. Boer zegt dat bol.com weet "op welke manier je op internet nog beter kan omgaan met de behoefte van de klanten om uiteindelijk sneller en makkelijker boodschappen te kunnen doen".

Voor bol.com is de overname ook interessant. Directeur Daniël Ropers denkt te kunnen profiteren van de retailkennis van Ahold. Ook kan bol.com gebruik gaan maken van het netwerk van de Ahold-winkels. Ropers wil "de winkels inzetten als afleverpunt of als servicepunt voor onze klanten". En met de overname krijgt bol.com meer financiële middelen in handen om te kunnen investeren.

'Heel wat anders'

Analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen is wat minder enthousiast over de combinatie van de twee toch heel verschillende bedrijven. Ahold is vooral sterk in de verkoop van voedsel, minder in niet-eetbare producten. Versteeg: "Elektronicaverkoop is heel wat anders dan voedsel. Het is toch echt een andere business. Daar maak ik me wel zorgen over."

Retaildeskundige Laurens Sloot van de Rijksuniversiteit Groningen heeft er meer vertrouwen in. Sloot zegt dat er net als in Engeland nog groei in de onlineverkoop van levensmiddelen zit. "Ik denk dat Ahold zo heel dicht bij de online klant blijft staan. Als de Nederlandse consument daar warm voor gaat lopen, kunnen ze dat ook heel snel uit gaan breiden."

Eigen identiteit

Wat er voor de klant verandert, is nog onduidelijk. Beide partijen willen er niet al te veel over kwijt, ook om de concurrentie "niet wijzer te maken dan nodig is". Albert.nl en bol.com blijven apart van elkaar bestaan. Ahold belooft zijn klanten dat de overname meer keuze, voordeel en service op zal leveren. En bol.com wil de site completer maken, zonder de eigen identiteit te verliezen.

Boer verwacht dat klanten op termijn via internet een boodschappenlijstje invullen om daarna op elke gewenste plek in Nederland hun boodschappen op te kunnen halen, zowel binnen de winkels als daarbuiten. Thuis bezorgen blijft een optie. "Dat is juist de vrijheid van de klant en dat is van belang", zegt Boer. Uiteindelijk moet de samenwerking ook kosten besparen. En misschien kan de klant daar straks ook een graantje van meepikken.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl