'Geef Griekenland een kans'

Griekse bedrijven hebben vandaag in een aantal Nederlandse kranten een advertentie geplaatst waarin ze hun land promoten en vragen om 'Griekenland een kans te geven'.

Met de slogan 'Give Greece A Chance' wordt verwezen naar 'Give Peace A Chance', de beroemde protestsong van John Lennon. De advertentie verschijnt ook in kranten in België, Duitsland en Frankrijk, en in The Wall Street Journal, The International Herald Tribune en The Financial Times.

De advertentie is vooral bedoeld om het beeld van de 'geen-belasting-betalende, luie Griek' te weerleggen, zegt een van de initiatiefnemers John Olympios. Hij werkt voor een Grieks pr-bureau. Het stereotiepe beeld van de Grieken staat het herstel van de Griekse economie in de weg, vindt Olympios.

Weerzinwekkend

Het gesprek over Griekenland blijft vaak steken in retoriek, terwijl er niet naar de feiten wordt gekeken. Die feiten zeggen volgens Olympios dat er veel is bereikt: "Griekenland functioneert, elke dag. Er zijn nog nooit zo veel nieuwe wetten aangenomen. 108 beroepen zijn geliberaliseerd en beslissingen die in Europa zijn gemaakt, worden uitgevoerd".

Hij ontkent niet dat er ook een anti-Europa-sentiment heerst in Griekenland. De rellen op straat, Angela Merkel die op de voorpagina's van kranten in nazi-uniform staat afgebeeld. "Die foto's zijn weerzinwekkend", vindt Olympios. "Maar laten we niet alles en iedereen stigmatiseren. Je kunt van alles wel een foto maken en daarmee een schaduw over een heel land werpen. Maar het is niet de waarheid."

Keerzijde

93 procent van de Grieken heeft volgens hem de extra belastingen betaald. Ze willen in de euro blijven en zijn dankbaar voor de hulp die ze kregen uit Europa.

De keerzijde is dat er in Griekenland nu zo'n 250.000 mensen gebruik moeten maken van de voedselbank, omdat ze werkloos zijn. Iedere dag komen er 4.000 nieuwe werklozen bij. "Dat is de prijs die we voor de Europese hulp betalen. We maken dit offer, omdat we in Europa geloven."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl