KPN blokkeert mailaccounts klanten na lek

Twee miljoen klanten van KPN kunnen tijdelijk niet bij hun mail. KPN heeft hun mailboxen uit voorzorg geblokkeerd omdat er klantgegevens zijn gehackt.

Hackers hebben privégegevens gepubliceerd van 539 klanten van KPN Mail. Het gaat onder meer om hun gebruikersnaam en wachtwoord, waarmee ze kunnen inloggen in hun e-mailbox. Ook hun naam, adres en telefoonnummer zijn uitgelekt. KPN kan niet uitsluiten dat ook gegevens van andere KPN-klanten gestolen zijn.

Boze klant

"Ik ben niet boos op de hackers; ik ben alleen heel boos op KPN", zegt een slachtoffer van het lek tegen de NOS. "Ik weet dat hackers dit soort dingen doen, daar zijn het hackers voor. Alleen ik verwacht dat als mijn gegevens bij KPN bekend zijn, dat zij ervoor zorgen dat een hack voorkomen wordt. Daar betaal ik ze ook voor."

De betrokkene gebruikte zijn KPN-wachtwoord ook voor andere internetdiensten en ziet zich nu genoodzaakt overal zijn wachtwoord aan te passen. Als die accounts intussen nog niet gehackt zijn tenminste.

Onderzoek

Of de gelekte inloggegevens van de KPN-Mailklanten afkomstig zijn van de hackers die KPN in januari binnendrongen, is niet duidelijk. Het OM is een onderzoek gestart naar het lek.

De hackers hebben gisteren gezegd dat ze 16 gigabyte aan gegevens hebben kunnen buitmaken, toen ze een week lang toegang hadden tot het computersysteem van het telecombedrijf.

KPN heeft toegegeven dat de hackers in eerste instantie toegang hadden tot systemen waarop gegevens van klanten staan.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl