'Cookiewet te omzeilen'

De cookiewet, die de mogelijkheden om het doen en laten van internetters te volgen beperkt, is gemakkelijk te omzeilen. De nieuwe wet, die momenteel wordt afgerond in de Tweede Kamer, regelt onder meer dat providers geen cookies meer op smartphones van gebruikers mogen plaatsen om zo hun internetgedrag te monitoren.

Het is ook zonder cookies mogelijk gebruikers te volgen en daarover wordt in de cookiewet niets geregeld. Onder meer Vodafone gebuikt een alternatief systeem waarmee gebruikers te volgen zijn, stelt informaticastudent Ralph Broenink van de Universiteit Twente in een onderzoek.

Niet te verwijderen

Via het systeem, dat 'Vodafone Anonymous Customer Recognition' heet, wordt aan internetverkeer een code toegevoegd over de gebruiker. Partners van Vodafone kunnen toegang krijgen tot dit systeem en zo het gedrag van klanten op hun site volgen.

"Als je bijvoorbeeld ooit naar een boek van Harry Mulisch hebt gezocht bij Bol.com met je telefoon en zij hebben een overeenkomst met Vodafone, dan kan Bol een jaar later nog steeds zien dat jij dat hebt gedaan. En in tegenstelling tot een cookie, kun je deze informatie niet verwijderen. De informatie is ook niet gekoppeld aan een browser of telefoon, maar aan je contract met Vodafone", zegt Broenink.

Wat voor bedrijven toegang hebben tot het systeem is niet duidelijk. "Je moet onder meer denken aan partners bij wie je voor diensten kunt betalen via je telefoonrekening", zegt Broenink hierover.

Reactie

Vodafone ontkent het verhaal. Het bedrijf heeft inderdaad een systeem, maar geeft aan dat niet mogelijk is om het internetgedrag van personen te volgen. "De unieke code wordt bij ieder bezoek gewijzigd, tenzij dit om technische redenen niet mogelijk is. Dan wordt de code periodiek gewijzigd en ook in deze gevallen hebben derde partijen geen toegang tot de mobiele nummers en de persoonlijke gegevens van klanten die een bestelling plaatsen", laat woordvoerder Bart Bakker weten.

Aan partners communiceert Vodafone alleen wel dat de code hetzelfde blijft en dat het daarmee mogelijk is klanten te volgen. "Het is mogelijk om terugkerende gebruikers te identificeren", schrijft het bedrijf in een FAQ voor partners.

Bakker laat verder weten dat het mogelijk is om je als klanten af te melden voor 'Vodafone Anonymous Customer Recognition'. Dit kan via de klantenservice, maar het bestaan van het systeem en de mogelijkheid en de optie om je af te melden worden door het bedrijf niet actief gecommuncieerd.

Andere providers

T-Mobile gebruikt het systeem niet. Of KPN het heeft kon Broenink niet achterhalen. "Zij versturen wel gegevens, maar het is onduidelijk dat hiermee een profiel van jou kan worden gemaakt."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl