'Epd mislukt door weinig overleg'

Aangepast op
Binnenland

Invoering van het elektronisch patiëntendossier is vooral niet van de grond gekomen doordat de betrokken partijen onvoldoende hebben samengewerkt.

Dat zeggen onderzoekers van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. Zij maakten een studie in opdracht van het ministerie van VWS.

Niet gelukt

Volgens de onderzoekers waren veel partijen bij de besluiten betrokken, met uiteenlopende opvattingen, invalshoeken en belangen. Het is de betrokkenen niet gelukt onder regie van het ministerie een duidelijk beeld te ontwikkelen over wat het epd precies zou moeten doen.

De onderzoekers onder leiding van de bestuurskundige Van Twist zeggen dat er allerlei varianten circuleerden. Dat de partijen het epd niet ondersteunden, leidde tot weerstand en irritatie en uiteindelijk verwerping van de plannen door de Eerste Kamer.

Techniek

De onderzoekers vinden verder dat de problemen rond het epd niet met de techniek te maken hadden. De ICT-infrastructuur is volgens hen redelijk geslaagd.

Inmiddels is er overeenstemming over een nieuw soort epd. Patiënten, artsen, apothekers en ziekenhuizen werden het erover eens dat patiëntengegevens toch moeten kunnen worden uitgewisseld. Dat gebeurt regionaal en patiënten kunnen zelf aangeven of die informatie ook landelijk beschikbaar moet komen.