NOS NieuwsAangepast

Problemen 2400 ov-chipkaarten

Nieuwe ov-chipkaarten kunnen problemen veroorzaken. Kaarten die sinds oktober vorig jaar zijn geproduceerd, gaan in sommige gevallen kapot. Reizigers kunnen er dan niets meer mee.

Het bedrijf achter de chipkaart, Trans Link Systems (TLS), heeft berichtgeving daarover van NU.nl bevestigd dat inmiddels 2400 kapotte kaarten door reizigers zijn teruggestuurd.

Abonnementen

Op de kaarten zit een nieuwe chip die beter bestand is tegen fraude. De chip werd eerst ingezet bij anonieme chipkaarten, maar inmiddels ook op persoonlijke kaarten. Daarop kunnen reizigers ook abonnementen zetten.

Volgens TLS duurt het produceren van een nieuwe persoonlijke kaart tot drie weken. Reizigers kunnen die periode geen gebruik maken van hun abonnement.

Vervoersbedrijven Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia hebben voor abonnementshouders een tijdelijke oplossing bedacht. Reizigers moeten een kopie maken van de voor- en achterkant van hun chipkaart en ze moeten een uitdraai maken waarop staat dat ze hebben betaald voor het abonnement. De kopieën gelden dan als vervoerbewijs.

405.000 kaarten

Volgens Trans Link Systems zijn sinds oktober ongeveer 405.000 kaarten met de nieuwe chip geproduceerd. Daarvan zijn er dus 2400 teruggestuurd naar TLS.

Bij die kaarten is de nieuwe chip verkeerd op de ov-kaart gezet, zegt TLS. Het bedrijf verwacht dat de producent van de chipkaarten het probleem snel oplost.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl