NedCar: van DAF tot Mitsubishi
De autofabriek in het Limburgse Born kent een lange historie van reorganisaties en wisselende eigenaars. De fabriek werd aanvankelijk gebouwd voor de productie van DAF personenwagens, omdat de fabriek in Eindhoven te weinig capaciteit had. Hieronder een historisch overzicht.
1968: Koningin Juliana opent de autofabriek in het Limburgse Born. Er worden auto's van het Nederlandse merk DAF gemaakt.
1975: Volvo neemt een groot deel van de aandelen over. Vanaf dat moment worden er niet alleen DAF's maar ook Volvo's geproduceerd.
1991: Volvo en Mitsubishi vormen een joint venture. De beide bedrijven en de Nederlandse staat nemen ieder een aandeel van 33 procent.
Begin 1992: Volvo Car B.V. wordt omgedoopt tot NedCar. Op het hoogtepunt werken er 9000 mensen.
1992-1994: De fabriek wordt compleet heringericht zodat er zowel Mitsubishi's als Volvo's gemaakt kunnen worden. Vanaf begin 1994 komen alle activiteiten in Born bij elkaar. Eind 1994 wordt gestart met proefseries van de auto's.
1992-1998: De organisatie wordt versoberd en ingekrompen. Twee sociale plannen leiden tot meer dan een halvering van het personeelsbestand. Het is het begin van het concentreren van de meeste activiteiten in Born. Het Helmondse hoofdkantoor wordt gesloten, alleen de productontwikkelingstak blijft daar.
December 1995: De aangepaste fabriek wordt officieel in gebruik genomen na de opening door koningin Beatrix. De productie van de Mitsubishi Carisma gaat van start.
Juli 1998: Begin van de productie van de Mitsubishi Space Star.
1998: De drie miljoenste auto rolt in Born van de band.
1999: Een productierecord, in dit jaar worden 262.196 auto's geproduceerd. NedCar en de vakorganisaties sluiten een flex-convenant. Bij een tijdelijke dip draaien de medewerkers minder uren. Die uren worden bij een aantrekkende markt weer gecompenseerd. Zo kan NedCar reageren op marktschommelingen.
Februari 1999: De Nederlandse staat is geen aandeelhouder meer. Dus Mitsubishi en Volvo worden ieder voor de helft eigenaar. Eind februari wordt bekend dat Ford de personendivisie van Volvo wil overnemen.
Voorjaar 2000: NedCar start vanwege de toegenomen vraag een wervingscampagne voor tijdelijke medewerkers.
Maart 2001: Mitsubishi wordt volledig eigenaar van NedCar.
2004: Begin van de productie van Smarts.
Maart 2004: Start van de productie van de Colt Hatchback.
Mei 2004: Na meer dan dertig jaar komt een einde aan de Volvo-productie (V40/S40) in Born. Volgens de site van NedCar 'viel het afscheid zwaar'.
Juli 2004: NedCar neemt zevenhonderd tijdelijke werknemers aan om de Smart Forfour en Mitsubishi Colt te lanceren.
2004-2005: NedCar kampt al vrij snel met een structurele overbezetting van medewerkers. NedCar gaat weer terug van drie naar twee ploegen, omdat het bedrijf last heeft van concurrentie.
Oktober 2004: Een akkoord tussen de directie en sociale partners over de afbouw van het tijdelijk ingehuurde personeel. Met ingang van oktober zal het bestand van negenhonderd tijdelijke medewerkers worden afgebouwd. Vaste medewerkers krijgen een werkgarantie voor 2004 en 2005.
December 2004: Bij de reorganisatie verdwijnt dertig procent van de arbeidsplaatsen. Het gaat om ongeveer 140 kantoormedewerkers. Volgens de directie moet de organisatie slanker worden om NedCar zo concurrerend mogelijk te maken.
Juli 2005: Met de sociale partners wordt overeengekomen dat voor het begin van 2006 ontslag wordt aangevraagd voor 368 productiemedewerkers. Daarnaast komen driehonderd productiemedewerkers in een groep die tijdelijk gedetacheerd kan worden bij andere ondernemingen. Het is een tijdelijke oplossing voor de structurele overbezetting door de tegenvallende volume-ontwikkelingen.
Maart 2005: Het jaarvolume wordt naar beneden bijgesteld. Dit gebeurt in april en mei nog eens. Dan wordt er uitgegaan van een jaarproductie van 115.000 auto's.
Maart 2006: Bekendmaking van de productiestop van de Smart Forfour. Omdat het productievolume daardoor sterk daalt, gaat het bedrijf reorganiseren.
April 2006: Na overleg en een stakingsdag is er een principeakkoord tussen NedCar en de vakbonden. Er zullen in 2006 geen gedwongen collectieve ontslagen zijn. Individuele arbeidscontracten worden uiterlijk eind maart 2007 opgezegd.
Juli 2006: Stop van de productie van de Smart Forfour. In Born worden vanaf nu alleen nog maar Mistubishi Colts geproduceerd.
Januari 2007: De ondernemingsraad stemt in met voorstellen van de directie over een aanpassing van de dienstlengte. Ook worden er flexdiensten ingesteld, waardoor de productiesnelheid heel snel aan de wisselende vraag aangepast kan worden. Ook komt er een sociaal plan tot 2012.
Voorjaar 2007: De reorganisatie is afgerond. Meer dan 1200 medewerkers hebben gebruik gemaakt van de vrijwillige vertrekregeling. Maar er waren toch nog 74 gedwongen ontslagen nodig.
September 2007: Aankondiging dat NedCar het Outlander-model gaat maken.
December 2008: NedCar halveert de productie van de Outlander. Consumenten doen minder grote uitgaven en op het gebied van auto's is er een voorkeur voor kleine, zuinige modellen
Januari 2009: NedCar krijgt van het ministerie van Sociale Zaken toestemming voor werktijdverkorting voor zes weken.
Maart 2009: Er verdwijnen banen: 220 jaarcontracten worden niet verlengd.
December 2011: Mitsubishi maakt bekend de opvolger van de Colt niet in Born te willen laten produceren. Honderden werknemers hebben in Born het werk neergelegd om duidelijkheid over hun toekomst af te dwingen.
Februari 2012: Mitsubishi kondigt aan de fabriek in Born volgend jaar te willen sluiten.