NS biedt geen excuses aan
Maar de NS voelt zich wel degelijk verantwoordelijk voor het ongemak dat reizigers de afgelopen dagen hebben ervaren. Dat zegt NS-woordvoerder Annelou van Egmond.
Gisteravond zei directeur Ingrid Thijssen van NS Reizigers op Radio 1 dat de NS het niet nodig vindt om 'sorry' te zeggen voor de problemen op het spoor. "We hadden genoeg treinen en genoeg personeel, alleen het spoor waarover we moesten rijden, werkte niet."
Volgens Van Egmond is het spoorsysteem instabieler dan ze gehoopt hadden. "Wat onze directeur eigenlijk wilde vertellen, is dat wij daar net zo gefrustreerd over zijn als de reizigers. Daarom hebben we ook een ruimhartig teruggavebeleid. Mensen kunnen gewoon hun geld terug krijgen."
Condens
Vooral in de Randstad en in het zuiden rijden sinds gisteren nauwelijks treinen. Door condensvorming op de treinen worden wissels nat en vriezen vast. Ook is op sommige plaatsen de elektrische aansturing van seinen en wissels stukgevroren. Op verschillende plaatsen staan kapotte treinen op het spoor.
Dat het treinverkeer gisteren opnieuw ontregeld zou zijn, had de NS volgens Thijssen niet voorzien. Ondanks de extreme vrieskou gisternacht waren er geen aanwijzingen dat er opnieuw problemen zouden ontstaan. Ze benadrukte dat ze de overlast voor de reizigers heel vervelend vindt.
Uitgedunde dienstregeling
Vandaag en morgen rijdt de NS met een uitgedunde dienstregeling, die ervoor moet zorgen dat reizigers weten waar ze aan toe zijn.
In een groot deel van het land wordt de helft van het aantal intercity's geschrapt. Morgen in de spits zullen veel treinen wel langer zijn.
De NS raadt reizigers aan om voor vertrek te checken of er problemen zijn.