NOS NieuwsAangepast

Diefstal is diefstal, ook online

Spullen van iemand afpakken in een online computerspel is diefstal. Dat heeft de Hoge Raad bepaald. De uitspraak volgt op een zaak uit 2008, waarin twee jongens een jongen van 13 bedreigden met een mes en hem mishandelden. De jongen van 13 werd gedwongen om in te loggen op de online game RuneScape en daar zijn virtuele masker en amulet achter te laten.

"De spullen hebben door de inspanning en tijdsinvestering van de jongen een reële waarde," aldus de Hoge Raad, "Het is diefstal omdat een goed niet tastbaar hoeft te zijn." Bijvoorbeeld: Stroom is ook niet tastbaar, maar als je het aftapt van de buurman is het wel diefstal. De stroom heeft waarde doordat we die waarde zelf eraan hebben verbonden.

Eén van de twee jongens krijgt een werkstraf van 144 uur. Dat was eerst 160 uur, maar de Raad vond dat strafvermindering op zijn plaats was, omdat de zaak zo lang duurde.

Digitale spullen ook écht een goed?

Wereldwijd worden weinig mensen voor het stelen van virtuele goederen veroordeeld, wel komt het steeds vaker in het nieuws.

In Nederland is er een geval uit 2007 van een 17-jarige jongen die in de online game Habbo Hotel meubels stal uit andere kamers. Volgens de politie had de jongen voor ruim 4000 euro aan virtuele spullen ontvreemd uit andere kamers.

Een man uit China werd in 2003 ook bestolen van digitale spullen in het spel 'HongYue', oftewel 'Red Moon'. In twee jaar tijd verzamelde de man voor 10.000 yuan (2000 euro destijds) aan spullen. De man kwam erachter dat hij via het centrale systeem van het spel gehackt was. De makers van de game vonden dat de digitale spullen geen waarde hadden en slechts 'een opeenstapeling van data' waren. De Chinees klaagde het bedrijf aan.

Het bedrijf moest de digitale spullen weer teruggeven aan de man. Het bedrijf werd nalatig gevonden in het onderhouden van zijn servers, waardoor de hacker vrij makkelijk toegang kon krijgen tot de account van de man. Volgens het artikel in New Scientist was dit de eerste keer dat er een rechtszaak was om virtuele spullen in China.

Virtuele economie

Daarnaast gaat er steeds meer geld om in virtuele economieën. In december betaalde een Chinees nog 12.000 dollar voor een digitaal zwaard dat hij kan gebruiken in een spel dat nog moet uitkomen.

Door: Elke

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl