NOS NieuwsAangepast

'Italiaanse wegblokkade kost miljoenen'

De schade voor Nederlandse vervoersbedrijven door protesten in Italië loopt in de miljoenen, zegt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Sinds maandag blokkeren boze Italiaanse truckers snelwegen en tolpoorten in Italië. Ze demonstreren tegen hogere belastingen en tolheffingen; bezuinigingsmaatregelen van de regering-Monti.

Tientallen vrachtwagenchauffeurs uit Nederland zijn in Italië gestrand. "Er staan ook nog honderden voertuigen werkloos te wachten. Bedrijven durven het risico niet te nemen. Dat brengt enorm veel kosten met zich mee", zegt Elmer de Bruin van TLN.

Bedrijven die bederfbare waar vervoeren, zoals groente en fruit of bloemen en planten, durven volgens De Bruin al helemaal niet richting Italië te rijden. "Die kun je niet laten staan in blokkade. En dat is vervelend, want Italië zit nog steeds in de top-5 van de exportlanden. Daar gaan normaal behoorlijk wat vrachten heen."

Compensatieregeling

Wie er voor de kosten gaat opdraaien, is nog niet bekend. "Het liefst zouden we natuurlijk de schade willen verhalen op de Italiaanse overheid, maar die keurt de blokkades zelf ook af." Eerdere stakingen hebben volgens De Bruin laten zien dat het, zelfs met de hulp van gerenommeerde advocatenbureaus, niet mogelijk is om de schade door een regering vergoed te krijgen.

"We willen wel proberen een soort kleine compensatieregeling voor gedupeerde bedrijven te krijgen. Dit doen we naar aanleiding van de binnenvaartschippers die ook een compensatie hebben gekregen van het Rijk nadat de sluis bij Eefde wekenlang was geblokkeerd", zegt De Bruin. "Hier spreek je in feite natuurlijk ook van een overmachtsituatie."

Vooral voor de zogenoemde eigen rijders die slechts over één voertuig beschikken, is het volgens De Bruin moeilijk. "Elke dag stilstand kost zo'n klein bedrijfje 700 à 800 euro. Er komen natuurlijk ook geen vervolgladingen terug. Dat kost een chauffeur duizenden euro's per week."

Einde in zicht

Een kleine vakbond uit het zuiden van Italië is de initiatiefnemer van de actie. "De grote bonden in het noorden keuren de blokkades af. Maar wat we hebben gezien de afgelopen week, is dat veel vrachtwagenchauffeurs zich spontaan hebben aangesloten bij de actie", zegt De Bruin.

Het einde van de kilometerslange blokkades is waarschijnlijk wel in zicht. "De staking is aangekondigd voor vijf dagen, dus in principe zou de actie vandaag of morgen afgelopen moeten zijn. We hebben gehoord van de stakingsleider in Livorno dat ze vanavond de boel gaan opbreken. We hopen natuurlijk dat dat voor heel Italië geldt."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl