NOS NieuwsAangepast

Online-aankopen soms te laat bezorgd

Bestellingen die voor de feestdagen bij webwinkels werden geplaatst, zijn niet in alle gevallen op tijd bezorgd. Van de online-aankopen voor Sinterklaas kwam 4 procent te laat, voor de Kerst was dat 5 procent.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 5400 consumenten, uitgevoerd in opdracht van wugly.nl.

Er werd vorige maand 30 procent meer bij webwinkels gekocht dan in december 2010. Meestal ging dat goed, maar ondanks alle beloftes van tijdige levering, waren er ook teleurstellingen.

Voorraden

"Het lijkt misschien wel mee te vallen, maar het gaat om 300.000 bestellingen", zegt onderzoeker Frank Quix. "Als je uitgaat van drie artikelen per bestelling, dan heb je het over 900.000 cadeautjes."

Eigenlijk ging het nog vaker fout, maar dat kwam doordat klanten te laat waren met bestellen.

Niet alle webwinkels zijn even duidelijk in hun informatie over hun voorraden, zegt Jort Boonk van Wugly. "Sommige webwinkels bieden de optie om de bestelling te annuleren als de levertijd niet wordt gehaald."

Bewust

Boonk heeft een tip voor de onlineverkopers: "Fysieke winkels bieden alternatieven als producten uitverkocht zijn, desnoods in de vorm van een cadeaubon. Misschien kunnen webwinkels dit ook doen."

Bol.com, één van de grootste winkels op internet, vindt het "absoluut niet goed" dat zo'n 5 procent van de aankopen te laat werd bezorgd. "Dat is veel te veel. We zijn ons ervan bewust en we zullen er alles aan doen om het dit jaar beter te doen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl