NOS NieuwsAangepast

'Foodtruck gaat ook Nederland veroveren'

Deze week in het Radio 1 Journaal een serie over trendwatchers. Mensen die de halve wereld afreizen op zoek naar nieuwe trends in bijvoorbeeld de horeca, de detailhandel en de autobusiness. Wat is hip in het buitenland en zal, mogelijk snel of over enkele jaren, in Nederland worden geïntroduceerd? Vandaag deel 3: rijdende restaurants.

Door verslaggever Jeroen Schutijser

De foodtruck gaat het helemaal worden, althans dat denkt horecatrendwachter Hans Steenbergen. "Het fenomeen foodtruck komt overwaaien uit de VS en Engeland. Daar zijn ze helemaal hip, rijdende restaurants waar je de betere gerechten kunt krijgen. Dus meer dan snacks." In Amerika zijn er honderden van, in Nederland eind dit jaar zo'n vijftien, is de verwachting.

"Mensen vinden het spannend om op bijzondere plekken te eten", zegt Steenbergen staand voor een roze foodtruck op Schiphol. "Deze truck zou bijvoorbeeld een aantal volgers kunnen hebben op Facebook, waardoor mensen worden opgeroepen te komen."

Singapore, Londen, Berlijn, New York en Kopenhagen, overal speurt Steenbergen naar nieuwe ontwikkelingen.

Parkeergarages

In New York zag hij de trend van urban farming, het verlangen om het platteland naar de stad te halen. Op platte daken worden moestuintjes aangelegd, om groenten en kruiden te verbouwen die vervolgens gebruikt worden in de restaurants in de omgeving. "En die restaurants vermelden dat dan ook trots op de menukaart. Hoe minder voedselkilometers, hoe beter voor het milieu. Mensen willen dat."

Vaak waaien nieuwe ontwikkelingen in de horeca over uit Azië en Amerika. Maar is er nou niet één voorbeeld waarmee wíj voorop lopen? "Jazeker, ik ben in contact gekomen met PlantLab in Den Bosch. Die bouwen kassen op een paar vierkante meter met led-verlichting. Met heel geavanceerde computerprogramma's wordt sla en andere groenten geteeld. Die kassen kunnen op bijvoorbeeld parkeergarages worden gezet.

Je kunt ook thuis op je eigen vierkante metertje verse spullen oogsten." Dat kan volgens Steenbergen een mooi exportproduct worden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl