Oerflesje Coca-Cola geveild
Een veilinghuis in Los Angeles biedt vandaag een prototype aan van het iconische Coca-Colaflesje. Ook de schetsen die ontwerper Earl Dean 96 jaar geleden maakte, gaan van de hand. Van het ontwerp bestaan slechts twee prototypes, de andere is in handen van de frisdrankgigant.
Tot 1916 kwam ook Coca-Cola in standaardflessen, maar het bedrijf wilde een opvallend flesje hebben om zich te onderscheiden van concurrenten. "We hebben een fles nodig die een consument kan herkennen in het donker", luidde de opdracht.
Cacaoboon
Dean trok daarop naar de bibliotheek om inspiratie te zoeken in plaatjes van de cocaplant en de kolanoot, oorspronkelijk de belangrijkste ingrediënten van het drankje. Hoewel die planten hem koud lieten, kwam hij bladerend in de encyclopedie wel de cacaoboon tegen. Hij raakte enthousiast over de verticale groeven op de peul en nam die mee in het ontwerp.
Dean maakte twee schetsen van het flesje, één van de voorkant en één van de achterkant, en leverde die in bij het patentbureau. Omdat voor de aanvraag maar één tekening nodig was, scheurde een medewerker de schets in twee stukken en gaf Dean het plaatje van de voorkant terug. Ook dat papiertje is nu te koop.
Volgens het veilinghuis is de andere helft van het plaatje verloren gegaan in het archief van het patentbureau. De aanvraag was overigens succesvol: het colaflesje was de eerste fles in de VS die een patent kreeg.
Dean mocht als beloning kiezen tussen een vergoeding van 500 dollar of een levenslange aanstelling bij de glasfabriek waar hij werkte. Hij koos voor het laatste.
Topzwaar
Het flesje is in deze vorm uiteindelijk nooit gebruikt. Omdat het te bol was in het midden, bleek het ontwerp topzwaar en niet te gebruiken op een lopende band. Daarop werd het flesje iets slanker gemaakt tot de huidige vorm.
Dit prototype bleef in handen van de familie van de ontwerper en zijn kleinzoon biedt het nu te koop aan.
Het veilinghuis hoopt 200.000 dollar te kunnen krijgen voor de fles. Er is al een bod van 70.000 dollar binnen.