NOS NieuwsAangepast

De Jager: meer doen voor woekerpolisklant

Klanten met een woekerpolis moeten sneller en goedkoper kunnen overstappen naar een beter product. De verzekeraar mag daarvoor geen extra kosten rekenen. Dat schrijft minister De Jager van Financiën aan de Tweede Kamer.

In de brief zegt De Jager dat hij de akkoorden die verzekeraars de afgelopen jaren met gedupeerde klanten sloten niet wil openbreken. Hij vindt wel dat verzekeraars meer moeten doen om ontevreden klanten te compenseren.

In totaal zijn er in Nederland ruim 7 miljoen beleggingsverzekeringen verkocht. Door hoge kosten en tegenvallende beleggingen zijn veel klanten ontevreden over de opbrengst. In sommige gevallen is die zelfs lager dan de inleg.

Compenseren

Verzekeraars hebben de afgelopen jaren miljarden opzijgezet om consumenten te compenseren. Minister De Jager wil dat verzekeraars die compensatie nu al aan de klant betalen. Aanvankelijk was het de bedoeling dat pas aan het einde van de looptijd van de polis te doen. Dit is beter meent de minister, want de klant ziet zo tenminste nog iets van het verloren geld terug.

In een reactie belooft het Verbond van Verzekeraars klanten 'duidelijkheid en een beter perspectief'. "De verzekeringssector heeft het vaste voornemen dit dossier op een voor klanten bevredigende wijze te sluiten, zodat niet alleen de consument maar ook de sector zelf weer de blik op de toekomst kan richten." Klanten die ontevreden zijn, kunnen zonder kosten weer bij hun adviseur langs. De adviseur heeft daar een vergoeding voor gekregen en wordt daar in sommige gevallen nog steeds voor betaald.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl