NOS NieuwsAangepast

'AH zal met een antwoord moeten komen'

De overname van C1000 door Jumbo betekent dat Ahold het zwaar zal krijgen, al zal er niet direct een nieuwe supermarktoorlog uitbreken, verwachten analisten.

"Voor Jumbo is dit de klapper van de eeuw", zegt retailstrateeg Paul Moers en schrijver van een boek over Jumbo. "Dit kunstje flikken ze nu al voor de tweede keer. Eerst namen ze Super de Boer over, dat net groter was dan Jumbo. En nu doen ze hetzelfde met C1000. Als je je echt een positie wil verwerven in de supermarktbranche dan was dit de kans die je moest pakken."

Moers denkt dat Albert Heijn zich zorgen moet maken over de overname. "Jumbo biedt een paradox aan. Een hoge service voor een lage prijs. En die krijgt nu dik 20 procent van de markt in handen. Albert Heijn is ook een prachtformule, die zal niet in paniek raken, maar zal wel met een antwoord moeten komen."

Analist Fernand de Boer van zakenbank Petercam denkt dat Ahold, moederbedrijf van Albert Heijn, niet meteen iets zal merken van de overname. "Op korte termijn verandert er niet zo veel. Qua inkoopmacht blijft alles bij hetzelfde", zegt hij. C1000 en Jumbo werkten namelijk al samen bij de inkoop van producten. Op de korte termijn kan de deal zelfs gunstig voor Ahold uitpakken, denkt de Boer. Jumbo heeft nu weer een groot project omhanden. De verwachting was dat Jumbo komend jaar na de integratie van Super de Boer 'agressiever op de trom' zou slaan, maar nu gebeurt dat waarschijnlijk nog even niet.

Slechtste scenario

Een analist van de Rabobank voorziet echter grote uitdagingen voor Ahold. "Dit is het slechtste scenario voor Ahold", zegt Patrick Roquas. Hij denkt dat Albert Heijn in 2012 met prijscampagnes zal moeten komen om geen marktaandeel te verliezen. Jumbo zal niet snel overgaan tot het omvormen van grote aantallen C1000's tot Jumbo's, denkt hij. Jumbo is de integratie van Super de Boer nog aan het afronden. En C1000 heeft ook veel geïnvesteerd in een nieuwe winkelformule. Hij verwacht dat er mondjesmaat C1000's zullen worden omgebouwd op strategische plekken. C1000 en Jumbo zelf zeggen dat beide formules blijven bestaan.

De Consumentenbond gaat de komende tijd in de gaten houden of de overname iets zal veranderen aan de keuzevrijheid voor consumenten. "Op dit moment is er genoeg keuze. Er zijn ook veel prijsverschillen tussen supermarkten, dus dat geeft aan dat klanten iets te kiezen hebben", zegt woordvoerder Barbara den Uijl.

Orde van de dag

Een woordvoerder van Albert Heijn wil niet uitgebreid reageren op het nieuws: "Dit is gewoon een gegeven voor ons. We nemen kennis van wat er gebeurt en gaan over tot de orde van de dag. En dat is het bedienen van onze klanten en dat blijven we ook doen. Daar verandert deze overname niets aan."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl