NOS NieuwsAangepast

Scholen experimenteren met prestatiebeloning

Scholen kunnen vanaf vandaag experimenteren met het belonen van leraren voor goede prestaties. Tot 2015 is hiervoor 80 miljoen euro beschikbaar.

Drie schoolbesturen hebben van staatssecretaris Zijlstra van Onderwijs het groene licht gekregen om te starten met prestatiebeloning. Daaronder vallen scholen in Zeeland en Noord-Holland.

Het is de bedoeling dat het onderwijs door prestatiebeloning verbetert. Gisteren nog concludeerde het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in een rapport dat de basis in het onderwijs niet op orde is. Te veel leerlingen missen basiskennis op het gebied van taal en rekenen. De prestaties gaan eerder achteruit dan vooruit, aldus het SCP.

Beoordeling

Patrick Boonman, projectleider bij het ROC Zeeland in Goes, gelooft wel dat extra beloningen zich zullen vertalen in betere leerresultaten. "Anders zouden we niet aan het experiment beginnen." De Erasmus Universiteit in Rotterdam is betrokken bij het experiment en zal onderzoeken of leerlingen er daadwerkelijk beter van worden.

Of een leraar een bonus krijgt, hangt niet alleen af van de uitkomst van functionerings- en beoordelingsgesprekken, ook de leerlingen hebben inspraak. "Leerlingen kunnen een enquête invullen", vertelt Boonman. "De beoordeling van de teamleider en de beoordeling van de leerlingen samen bepaalt of de leraar in aanmerking komt voor een bonus."

Boonman is niet bang voor een concurrentiestrijd tussen de leraren op school. "Dat de één meer verdient dan de ander kan wrijving opleveren, maar dat kan ook wanneer de ander al tijden minder functioneert maar hetzelfde betaald krijgt."

'Politieke hobby'

Walter Dresscher van de Algemene Onderwijsbond vindt prestatiebeloning in het onderwijs een heel slecht idee. "Er is de afgelopen jaren in het buitenland heel veel mee geëxperimenteerd. Die experimenten hebben bijna nergens tot verbetering van het onderwijs geleid. Als het kabinet dan toch denkt dat ze dat hier wel kunnen, dan lijkt me dat je moet spreken van een politieke hobby."

Dresscher is er niet blij mee dat het geld dat nu wordt gebruikt voor prestatiebeloning eerder aan het onderwijs is onttrokken. "Er wordt bezuinigd, de klassen worden groter, we krijgen geen salarisverhoging om de prijsstijging te compenseren. Met dat geld gaat men nu dus dit experiment doen. Daar hebben wij grote problemen mee."

De Onderwijsbond ziet er meer in om leraren die hoger zijn opgeleid beter te belonen. Volgens Dresscher is uit meerdere onderzoeken gebleken dat goed onderwijs alleen ontstaat als je de leraar hoger opleidt en beter voorbereidt. "Goed lesgeven heeft veel minder te maken met allerlei lesmethodes."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl