Crisis houdt Nederlander thuis

Een familie maakt een wandeling»
Een familie maakt een wandeling geertr - Flickr / CC 2.0 by-nc

We gaan in onze vrije tijd minder vaak de deur uit. Nederlanders hebben in een jaar tijd, van mei 2010 tot mei 2011, 3,4 miljard keer iets buiten de deur ondernomen en daarbij bijna 44 miljard euro uitgegeven.

Dat is een daling ten opzichte van de periode mei 2008 tot mei 2009. Het aantal activiteiten liep met zo'n 4 procent terug en de bestedingen zelfs met 7 procent. Dat blijkt uit het onderzoek naar vrijetijdsbestedingen dat het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen en marktonderzoekbureau TNS-NIPO iedere twee jaar houden.

Nederlanders blijven de laatste tijd dus vaker thuis en de verklaring daarvoor kan volgens de onderzoekers vooral gevonden worden in de economische crisis. Ook het toenemend gebruik van nieuwe media binnenshuis, zoals games en sociale netwerksites als Facebook, Twitter en Hyves, lijkt aan de daling bij te dragen.

Dag van de week

Ondanks de daling gaat de gemiddelde Nederlander er per jaar nog altijd meer dan 200 keer in zijn vrije tijd op uit. De populairste vrijetijdsbesteding is buitenrecreatie, zoals wandelen en fietsen. Daarna volgen sporten, funshoppen en hobby- en verenigingsactiviteiten.

Welke activiteit iemand onderneemt, is sterk gebonden aan welke dag van de week het is. Op zaterdag wordt er vooral gewinkeld, op zondag vooral gewandeld en doordeweeks fitnessen we en besteden we tijd aan onze hobby of vereniging, blijkt uit het onderzoek.

Deel deze pagina

Audio

  • 'Minder activiteiten buitenshuis door crisis en internet' We gaan minder uit als we een dagje vrij zijn. Per persoon hebben Nederlanders zo'n 200 activiteiten per jaar buitenshuis. Maar dat... waren er meer. Kees van der Most is directeur van onderzoeksbureau NBTC-NIPO dat de vrijetijdsbestedeing van Nederlanders onderzocht. Een gesprek met hem.

Video en Audio

Meer video en audio