Campagne tegen afleiding in verkeer
Veilig Verkeer begint vandaag een campagne om te waarschuwen voor het gevaar van afleidingen in de auto. Bij vier op de vijf ongelukken spelen afleidingen een rol, zoals bellen of het instellen van het navigatiesysteem.
Bij afleidingen reageren bestuurders trager, gaan ze slingeren en missen informatie, zegt Jaap de Graaf van Veilig Verkeer. "Bestuurders zien vier op de tien verkeersborden niet tijdens handheld bellen, blijkt uit onderzoek."
Veilig Verkeer voert de campagne uit in samenwerking met onder meer de politie, die tijdens de campagne vaker zal controleren. Vooral motorrijders worden ingezet, omdat die goed in auto's kunnen kijken.
"Ze letten vooral op handheld bellen in de auto, maar ook op mensen die uitgebreid de route bestuderen en even de e-mail lezen op de smartphone." Het Openbaar Ministerie ondersteunt de controles van de politie met een landelijk vervolgingsbeleid, speciaal toegesneden op afleidingen achter het stuur.
Spotjes
Bedrijven als Shell, BP en de Gasunie verbieden hun personeel om tijdens het rijden te bellen of de telefoon op te nemen. Veilig Verkeer hoopt dat meer bedrijven zo'n protocol voor hun medewerkers invoeren.
De campagneboodschap verschijnt op 500 borden langs wegen en bij parkeerplaatsen. Er komen spotjes op de radio en er worden flyers verspreid bij tankstations.